محمدباقر قالیباف شهردار تهران پنجشنبه شب گذشته در برنامه تلویزیونی «امروز تهران» با ارائه گزارشی از تحولات اخیر شهرداری تهران در مورد سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، اتوبوس‌های BRT، مترو، تبصره ۱۳، طرح‌های عمرانی، برج میلاد، نظافت شهر تهران با شهروندان تهرانی سخن گفت و شهردار تهران در این برنامه قول داده در صورت تامین اعتبار توسط دولت ظرف پنج سال معادل ۲۵سال گذشته مترو می‌سازد. وی همچنین از تامین نشدن اعتبارات شهرداری از ستاد تبصره ۱۳ گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر شهردار تهران با اعلام اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به شهروندان تهرانی قول می‌دهم، میزان اتوبوسی که در اختیارمان هست را تا حد امکان عملیاتی نگه داریم، گفت: طبیعتا بین ۲۰ تا ۲۵‌درصد ناوگان اتوبوسرانی همیشه در تعمیرگاه، نگهداری و سرویس قرار دارد اما با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید تلاش می‌کنیم که بیش از ۸۰‌درصد ظرفیت اتوبوسرانی را به حالت عملیاتی برای خدمت رسانی به شهروندان آماده نگه داریم.

وی افزود: ۸۰‌درصد ناوگان اتوبوسرانی نزدیک ۶‌هزار اتوبوس می‌شود که ما در تهران ظرفیت ۱۱‌هزار اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌را داریم که هنوز این ظرفیت از طریق ستاد تبصره ۱۳ به ما واگذار نشده است.

شهردار تهران تصریح کرد: سهمیه شهرداری تهران از تبصره ۱۳ در سال ۸۵ به طور کامل واگذار نشد و در سال ۸۶ هم تا این لحظه به طور کامل سهمیه واگذار نشده است.

وی افزود: با صراحت می‌گویم که مهم‌ترین مشکل ما در بحث مترو نقدینگی است و دولت و مجلس در حوزه حمل‌ونقل عمومی‌و توسعه مترو باید بیش از این به شهرداری کمک کنند. قالیباف تاکید کرد: به عنوان شهردار تهران به طور روشن و شفاف به مسوولان در همه رده‌ها در دولت و مجلس اعلام می‌کنم و به مردم شریف تهران نیز قول می‌دهم در صورت تامین اعتبارات و حل شدن مشکلات در طول یک دوره پنج ساله حداقل ۷۵کیلومتر مترو در تهران تحویل دهم.

وی افزود: در صورت تخصیص واگن‌ها ظرفیت مسافربری مترو به ۳‌میلیون نفر خواهد رسید که این موضوع را ما در سال ۸۴ هم به مجلس و هم دولت اعلام کردیم.

شهردار تهران اظهار کرد: در آن زمان اعتبار LC باز نشد و امسال در تیر ماه این اعتبار گشایش یافت که احتمالا تا ۱۶ ماه آینده دست ما را خواهد گرفت. قالیباف تصریح کرد: خط چهار مترو تهران با روند فعلی اعتبارات تا سال ۹۰ به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان امسال از پیچ شمیران تا فردوسی و سال بعد مسیر میرداماد تا قلهک و تجریش افتتاح می‌شود.