نگرانی از غفلت فرهنگی در اجرای اصل 44

دنیای اقتصاد - محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم معتقد است نباید اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که حضور قوی بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی و به نوعی حرکت به سمت جریان سرمایه‌داری در کشور است، منجر به ایجاد فرهنگ سرمایه‌داری شود به همین دلیل از یکسو پیشنهاد واگذاری بخش‌های فرهنگی به بخش خصوصی و از سوی دیگر افزودن فصلی به لایحه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ برای فرهنگ‌سازی در کشور را مطرح می‌کند. میرتاج‌الدینی که از مخالفان کلیات لایحه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در صحن علنی مجلس بود مهم‌ترین دلیل مخالفت خود را غفلت از توجه به مباحث فرهنگی در لایحه اصل ۴۴ عنوان کرد و گفت متاسفانه به بخش فرهنگ در لایحه اشاره‌ای نشده و مانند همیشه این بخش مظلوم واقع شده است.

نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد در توضیح دلایل مخالفت خود با کلیات لایحه اصل ۴۴ و غفلت از بخش فرهنگی در این لایحه توضیحاتی را ارائه کرد.

میرتاج‌الدینی معتقد است غفلت از مسایل و مباحث فرهنگی در لایحه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از دو منظر قابل نقد و بررسی است. اول اینکه آیا این سیاست‌های کلی که در اصل ۴۴ دیده شده شامل بخش فرهنگی نیز می‌شود و ما خدمات و شرکت‌های مربوط به بخش فرهنگی را نیز به بخش‌خصوصی واگذار می‌کنیم؟

میرتاج‌الدینی می‌گوید به این ابهام باید پاسخ داده شود که آیا باشگاه‌های ورزشی، تربیت‌بدنی چاپخانه‌ها، کتابخانه‌ها و بسیاری امور و بنگاه‌هایی از این قبیل قابل واگذاری به بخش‌خصوصی هستند یا خیر.

وی سپس ادامه می‌دهد به اعتقاد من، بخش فرهنگ نباید در لایحه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ جزء مستثنائات باشد بلکه ضرورت‌هایی که در مورد واگذاری سایر بنگاه‌های دولتی مطرح است در حوزه بخش فرهنگ نیز صدق می‌کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس معتقد است نکته دیگری که در بررسی این لایحه باید مدنظر قرار می‌گرفت اما از آن غفلت شده فرهنگ‌سازی لازم برای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است.

وی تصریح می‌کند سیاست‌های جدید در راستای خصوصی‌سازی و فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی نتایجی از نظر اقتصادی و آثار و تبعات فرهنگی در جامعه خواهد داشت.

میرتاج‌الدینی می‌افزاید: با تصویب این لایحه بستر برای سرمایه‌گذاری بیشتر و بروز و ظهور سرمایه‌گذاران بزرگ در جامعه فراهم می‌شود و سرمایه‌داری فرهنگ خاص خود را دارد. بحث اصلی این است که ما چه کنیم این امر اتفاق نیفتد. یعنی در جامعه اسلامی ثروت و سرمایه جریان داشته باشد اما فرهنگ مذموم سرمایه‌داری غرب نیاید.

نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: در این لایحه ده فصل ضروری به نظر می‌رسید که فصلی نیز برای مسایل فرهنگ‌سازی فرهنگ اسلامی و مقابله با فرهنگ مذموم کاپیتالیستی در نظر گرفته می‌شد، اما متاسفانه کمیسیون ویژه پیشنهادات کمیسیون فرهنگی در این خصوص را رد کرد و در لایحه لحاظ نشد.