معاون ترافیک شهردار تهران از افزایش اعتبار برچسب‌‌های فعلی طرح ترافیک تا ۱۵‌مهرماه خبر داد.

جعفر تشکری هاشمی به ایسنا گفت: علت این امر ناتمام ماندن توزیع تمامی مجوزهای جدید طرح ترافیک بوده است. وی از تشکیل جلسه‌ای با مسوولان وزارت کشور در خصوص نرخ کرایه سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: نرخ کرایه خودروهای ون با ۱۱‌سرنشین به ازای هر ساعت ۳۲‌هزار ریال و برای هر دانش‌آموز حدود ۲۹۱‌تومان و نرخ کرایه تاکسی‌ها به ازای هر ساعت فعالیت با ۴‌سرنشین، ۲۲‌هزار ریال و برای هر دانش‌آموز ۵۵۰‌تومان تعیین شد. وی یادآور شد: برای شناسایی سرویس‌های مدارس نیز، برچسب‌های ویژه‌ای در دو قطع کوچک و بزرگ برای داخل و خارج از محدوده اضطرار چاپ شده است.

همچنین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه برچسب‌های طرح ترافیک جدید از نظر قانونی غیرمجاز تلقی نمی‌شوند، افزود: برچسب‌های طرح ترافیک ۸۵ تا ۱۵ مهر ماه امسال اعتبار دارند.

به گزارش ایسنا، محمد رویانیان افزود: برچسب‌های طرح ترافیک جدید از نظر قانونی غیرمجاز تلقی نمی‌شوند، اما از نظر قیمت باید مرجع ذی‌صلاح نسبت به قیمتی که شهرداری اعلام کرده است، اعلام نظر کند. وی با بیان اینکه برچسب‌های طرح ترافیک سال ۸۵ تا ۱۵ مهر ماه سال‌جاری اعتبار دارند، به پایگاه اینترنتی پلیس گفت: در صورتی که قیمت برچسب‌های شهرداری بیشتر از قیمت اعلامی مرجع ذی‌صلاح باشد، شهرداری باید اضافه دریافتی را به متقاضیان عودت دهد.

در همین حال و در ادامه اختلاف‌نظر دولت و شهرداری تهران درباره اعتبار قانونی طرح ترافیک سال ۸۵ و ۸۶، این بار استانداری تهران در این خصوص اطلاعیه‌ای صادر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: «به دنبال تماس‌های مکرر شهروندان تهرانی درباره اعتبار مجوز سال‌های ۸۵ و ۸۶ ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران و اظهارنظرهای متفاوت دستگاه‌ها در مورد اعتبار مجوزهای مذکور که موجب ابهام در اذهان شهروندان شده و با توجه به این که رعایت دقیق قوانین و مقررات و التزام به آن وظیفه کلیه دستگاه‌های مرتبط با موضوع است، به استحضار شهروندان تهرانی می‌رساند که مواضع فرمانداری تهران به عنوان نماینده عالی دولت تبیین نظریات وزارت کشور بوده و بر همین اساس مفاد اطلاعیه‌های فرمانداری تهران به هیچ نحو حاکی از فقدان اعتبار آرم طرح ترافیک سال ۸۶ نبوده و بقای اعتبار آرم طرح ترافیک سال ۸۵ تا طی مراحل قانونی مورد تاکید قرار گرفته است.»

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: «نظریات ابرازی فرمانداری تهران بر خلاف استنتاج سایر دستگاه‌ها، دارای وجاهت قانونی بوده و قابلیت اعمال خواهد داشت و بر همین اساس کلیه مجوزهای سال ۸۵ مربوط به محدوده طرح ترافیک کماکان معتبر بوده و مجوز سال ۸۶ آن تعداد از شهروندان که موفق به اخذ آن شده‌اند، نیز قابل بهره‌برداری خواهد بود. بدیهی است طبق نظر مراجع ذی‌ربط در صورتی که بهای آرم طرح ترافیک پس از طی مراحل قانونی تقلیل یابد، اضافه بهای وصولی توسط مرجع دریافت‌کننده قابل استرداد است.»

شهرداری؛ مرجع تعیین قیمت

اما قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از تهیه و ارسال گزارشی به رییس شورای اسلامی شهر تهران و وزارت کشور خبر داد و گفت: براساس آئین نامه مصوب هیات وزیران، مرجع تعیین قیمت برچسب طرح ترافیک، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.

ولی‌ا... خبره در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، به گزارش تهیه شده در سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با مرجع تعیین قیمت برچسب طرح ترافیک اشاره کرد و افزود: نتیجه گزارش سازمان در ارتباط با مرجع تصمیم گیرنده قیمت برچسب به وزارت کشور و شخص مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده است.

وی تصریح کرد: در گزارش سازمان بازرسی آمده شده است که بر اساس آئین نامه هیات وزیران، مرجع تعیین قیمت برچسب، سازمان حمل و نقل و ترافیک است بنابراین تاکید کرده ایم که اگر وزارت کشور و فرمانداری نسبت به تعیین قیمت برچسب از سوی شهرداری گله‌ای دارند، باید بدانند که در ارتباط با این امر فقط باید آیین‌نامه تغییر کند.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور، در ارتباط با افزایش قیمت برچسب طرح ترافیک گفت: طبق بررسی سازمان بازرسی مشخص شده که حدود ۵۰۰درصد قیمت برچسب افزایش یافته علت این امر در سازمان بازرسی کل کشور در دست بررسی است.