منتظر گزارش تکمیلی دولت هستیم

دنیای‌اقتصاد- محمدرضا باهنر نایب‌رییس اول مجلس گفت: همه جناح‌ها باید تلاش کنند که میدان کار را به دست عقلای جناح خود بسپارند و افراطی‌ها را به حاشیه برانند.

باهنر در حاشیه مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او در مورد مقاله اخیر خانم فاطمه رجبی در مورد جامعه روحانیت مبارز نظر خواهی کرد گفت: خانم رجبی باید خودشان پاسخگوی حرف‌های خودشان باشند، ایشان اصولگرا محسوب نمی‌شوند، زیرا مجموعه اصولگرایی و تریبون اصولگرایی تعریف دارد. وی تاکید کرد: خانم رجبی تریبون اصولگراها نیستند و مواضع ویژه خودشان را دارند و آن را جداگانه می‌شود تحلیل کرد و توصیه ما هم این است که اصولا تحلیل‌های افراطی راه به جایی نمی‌برد و همه جناح‌ها باید تلاش کنند که میدان کار را به دست عقلای جناح خودشان بدهند و افراطی‌ها را به حاشیه برانند. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی همچنین برخی اخبار منتشر شده در مورد کاندیداتوری وی از حوزه انتخابیه کرمان یا تهران را رد و تصریح کرد: من هنوز برای کاندیداتوری تصمیمی نگرفته‌ام.

وی همچنین در مورد جبهه متحد اصولگرایان افزود: به جبهه متحد اصولگرایان خیلی امیدوار هستیم چرا که فرآیند تعریف شده نسبتا جامع است و کارها دارد نسبتا بر وفق مراد جلو می‌رود و ما این دفعه امیدواریمان برای وحدت و موفقیت اصولگراها بالای ۹۰‌درصد است. باهنر در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در مورد اعتراض برخی از نمایندگان نسبت به تغییر ساعات اداری در ماه مبارک رمضان و اینکه مجلس نمی‌خواهد در این مورد تصمیمی اتخاذ کند گفت: اگر مجلس بخواهد قانونی اقدامی بکند تا بخواهد قانونی بررسی و تصویب کند ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد و ماه رمضان تمام می‌شود.

وی تصریح کرد: اما ما توصیه‌مان این است که چنین تصمیمات سنگینی را دولت با مشورت بیشتر بگیرد چرا که چنین تصمیماتی با سرعت و بدون مشورت و با مشورت کم خسارت‌های سنگینی به کشور وارد می‌کند.

باهنر در پاسخ به این پرسش که آیا شما احساس سنگین مردم از گرانی (تعبیر باهنر از اوضاع اقتصادی) را ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی می‌دانید؟ گفت: نه، سیاست‌هایی که دولت دارد اعمال می‌کند بالاخره آثار مفیدی را دارد و بعضی جاها یک آثار منفی را ممکن است داشته باشد.

وی افزود: در هر صورت رونق اقتصادی و فعالیت گسترده کارهای عمرانی که ظرف دو سال گذشته چندین برابر سال‌های گذشته بوده، توزیع عادلانه تسهیلات بانکی در نقاط محروم کشور را شاهد بودیم که اینها یک‌سری آثار مثبتی را روی کاهش نرخ بیکاری و کم شدن ضریب جینی (از شاخص‌های توزیع درآمد) دارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان تاکید کرد: البته این سیاست‌ها آثار منفی هم روی تورم دارد و باعث رشد نقدینگی هم شده اما باید تلاش کنیم که از طریق راهکارهای خنثی‌کننده دیگر جلویش را بگیریم والا تعطیل کردن کارهای دولت و اینکه دولت هیچ کاری نکند که تورم ایجاد نشود را مطلوب نمی‌دانیم.

باهنر که در سخنرانی اخیرش در مراسم جامعه اسلامی مهندسان آمار ارائه شده از سوی رییس‌جمهوری در گزارش عملکرد دولت به مجلس را غیر واقعی و غیر عرفی خوانده بود، در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: آمارهای دولت نادرست نیست، اما آمار عرفی را بر مبنای یک‌سری شاخص‌هایی اعلام می‌کنند که آقای احمدی‌نژاد در ارائه آمار خود از یک‌سری شاخص‌های دیگری استفاده کردند. باهنر ادامه داد: مثلا وی عملکرد دو ساله دولت خود را با عملکرد هشت ساله دولت قبلی مقایسه کرد در حالی که مقایسه‌ها باید دو سال اول با دو سال اول باشد، عرف مقایسه اینطور است ولی اگر همین مقایسه را هم بخواهند انجام بدهند موفقیت‌های دولت آقای احمدی‌نژاد خوب بوده است. نائب‌رییس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: ما منتظر آمار تکمیلی برای سال ۸۵ و ۸۶ هستیم که آقای رییس‌جمهوری وعده کردند در زمان تقدیم لایحه بودجه این کار را خواهند کرد.

چالش‌های اصولگرایان در انتخابات

مهندس محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین پنجشنبه شب در ضیافت افطاری تشکل متبوعش در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) نیز گفت: اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و شوراهای سوم تلاش گسترده‌ای برای دستیابی به وحدت کامل و جامع انجام دادند اما متاسفانه ائتلاف در جریان انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری حاصل نشد.

وی افزود: آن روز که دکتر احمدی نژاد به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد مزاح می‌کردیم که سران اصولگرا به وحدت نرسیدند و حتی ابزار و آلات و امکانات برای برنده نشدن این جریان مهیا بود ولی با خواست خداوند دولت اصولگرای ناب و از جنس مردم و مورد رضایت مردم انتخاب شد و دوران تلاش و خدمت بدون منت اول انقلاب و دوران دفاع مقدس و ایثار را زنده کرد و آب رفته را به جوی بازگرداند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت که پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم محصول زحمت و خون دل خوردن‌های اصولگرایان ظرف دهه قبل از سال ۸۴ بود و آنها با عنایت حضرت حق و در سایه همدلی در میدان آزمون خدمت به مردم فعال شدند که امید است از این عرصه موفق و سربلند و با دست پر بیرون آیند.

باهنر تصریح کرد: مردم در انتخابات شوراها در تایید مجدد حاکمیت گفتمان اصولگرایی تردید به خود راه ندادند به همان گونه که تصور و پیش‌بینی می‌کردیم آرای دقیق و درست خود را در حمایت از این جریان به صندوق‌های رای انداختند. اما اصولگرایان در طول فعالیت‌های انتخاباتی برای وحدت همواره با دو سوال مواجه بودند که پاسخ قطعی و حقوقی نداشتند.

وی یکی از سوالات را موقعیت و پایگاه حقوقی تلاشگران عرصه وحدت نیروهای اصولگرا ذکرکرد و گفت: کسانی ازروی دلسوزی برای ائتلاف اصولگرایان تلاش می‌کردند و اگر این جریان در جایی با مشکل مواجه می‌شد و از او سوال می‌کردند چه جایگاهی دارد، پاسخ این بود که دلسوز اصولگرایان هستند و واکنش دیگران این بود که ما هم دلسوز هستیم و بر این اساس کارکرد نیروها برای دستیابی به اتحاد و همدلی اثر نداشت.

باهنر دیگر چالشی که اصولگرایان در جریان فعالیت‌های انتخاباتی با آن مواجه بودند، اختلاف سلیقه در تعیین مصادیق عنوان کرد و گفت: اصولگرایان در سیاست راهبردی با یکدیگر اختلاف ندارند ولی به دلیل فقدان تراز برای تعیین ضریب شاخص‌ها، هنگام انتخاب مصادیق حرف‌های کلی و غیر قابل وزن کشی مطرح و به بروز اختلاف دیدگاه‌ها می‌شد.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: قرار شد در جریان انتخابات مجلس هشتم به این سوالات پاسخ جدی داده شود و بر این اساس اصولگرایان سه ضلع یا بلوک قوی و صاحب قدرت و نیروی انسانی برای این جریان تعریف کردند که یکی از آنها جبهه پیروان خط امام و رهبری با ۱۴ عضو حقوقی و تعدادی هوادار در سراسر کشور است.