منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه در راس هیاتی عازم نیویورک شد.

به ‌گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزرات امورخارجه، متکی امروز در نشستی که‌ از سوی سازمان ملل و دولت عراق به‌منظور بررسی آخرین تحولات و اوضاع جاری عراق برگزار می‌شود، شرکت کرده و طی یک سخنرانی مواضع ایران را مطرح خواهد کرد. از سوی دیگر خبر می‌رسد مقام‌های آمریکا از صدور روادید ورود به این کشور، برای علیرضا معیری سفیر و نماینده‌ دائم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی مقام‌های سازمان ملل که نخواستند نامشان فاش شود علت صادر نشدن روادید برای معیری را نقش او در تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ عنوان کرده است.

معیری قصد داشت برای شرکت در نشست وزیران در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند که ظاهرا با درخواستش موافقت نشده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مسوولان دفتر نمایندگی ایران در ژنو ادعای مشارکت معیری در تسخیر سفارت آمریکا را رد کرده و این دعاوی را «بی‌اساس و نادرست» خوانده است. در همین حال، عباس عبدی یکی از تسخیرکنندگان سفارت آمریکا در تهران به بی‌بی‌سی گفته که علیرضا معیری هیچ نقشی در آن واقعه نداشته است.

عبدی اضافه کرده که هیچ یک از اعضای دولت فعلی ایران در اشغال سفارت آمریکا نقشی نداشته‌اند.

سفر احمدی‌نژاد

اشکال‌تراشی در برنامه‌های جانبی سفر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری به نیویورک در برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ادامه دارد.

یک روز پس از آنکه مقام‌های پلیس نیویورک با عنوان دلایل امنیتی و عملیات عمرانی با بازدید رییس‌جمهوری ایران از محل حملات ۱۱ سپتامبر در ناحیه منهتن مخالفت کردند، اکنون برخی مقام‌های این شهر خواهان لغو برنامه سخنرانی او در دانشگاه کلمبیا هستند. احمدی‌نژاد قرار است روز دوشنبه در یک جلسه پرسش و پاسخ با اعضا و دانشجویان دانشگاه کلمبیا شرکت کند.

اما رییس شورای شهر نیویورک از دانشگاه کلمبیا خواسته است با لغو دعوتنامه رییس‌جمهور ایران مانع سخنرانی وی شود.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در خصوص دیدار، رییس‌جمهوری ایران از محل برج‌های دوقلو، گفت: می‌دانم احمدی‌نژاد تقاضای دیدار از ویرانه‌های برج‌های دوقلو را به پلیس نیویورک داده؛ اما این تقاضا به دلایل امنیتی رد شده است. پیش از این مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهوری اعلام کرده بود در جریان سفر دکتر احمدی‌نژاد به نیویورک، بازدید از برج‌های دوقلو و ادای احترام به مردم آمریکا و قربانیان بی‌گناه حادثه یازدهم سپتامبر پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود مقامات آمریکایی مقدمات این امر را فراهم سازند.

پیش از این نیز یکی از کاندیدادهای کم‌اهمیت ریاست‌جمهوری آمریکا، از بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل خواسته بود که مانع حضور احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل شود که البته بان پاسخ داده بود چنین اختیاری ندارد که این حق را سلب کند.