کوشنه برای سفر به تهران اعلام آمادگی کرد

دنیای اقتصاد - برنار کوشنه وزیر امورخارجه فرانسه در تماس تلفنی با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از این‌که اظهارات وی به صورت غلط در رسانه‌ها منعکس شده است، اظهار تاسف کرد.

کوشنه افزود: هدف من جلوگیری از اقدامات جنگ‌طلبانه بود. وزیر امور خارجه فرانسه با اعلام حمایت از اقدامات سازنده و گفت‌وگوهای لاریجانی و محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: معتقدم البرادعی باید به تهران بیاید و با همکاری نزدیک این اقدام اساسی را پشتیبانی کند.

کوشنه در پاسخ به‌گلایه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ازبرخی اظهارات رسانه‌ای وی گفت: نباید سوء تفاهمی به وجود آید که باعث بهره‌برداری دیگران شود و من علاقه‌مندم به زودی به تهران سفر کنم.

وی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو چاپ پاریس که پنج‌شنبه منتشر شد، دوباره گفت: من آماده هستم تا به تهران بروم.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، رییس دیپلماسی فرانسه در نظر دارد نقش میانجی را در مناقشه هسته‌ای ایران بازی کند.

مخالفت سارکوزی با جنگ

در حالی که اظهارات اخیر وزیرخارجه فرانسه در مورد احتمال بروز جنگ با ایران هنوز محور بحث محافل سیاسی و مطبوعاتی است، رییس جمهوری این کشور بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد: فرانسه خواهان جنگ با ایران نیست.

نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه که به صورت زنده با شبکه‌های اول و دوم تلویزیون فرانسه صحبت می‌کرد، مناقشه اتمی ایران را مساله‌ای فوق‌العاده دشوار خواند و مدعی شد: ایران می‌کوشد به بمب اتم دست پیدا کند، من به مردم فرانسه می‌گویم که چنین چیزی غیرقابل قبول است.

سارکوزی در این مصاحبه از سخنان وزیر خارجه این کشور که گفته بود ما برای بدترین موقعیت (در برابر ایران) باید آماده باشیم و این بدترین موقعیت جنگ است، فاصله گرفت.

رییس جمهوری فرانسه افزود: من نمی‌خواهم واژه جنگ را به کار ببرم و کوشنه باید خود درباره اظهاراتش توضیح بدهد.

دولت فرانسه از شرکت‌های این کشور که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند خواسته که سرمایه‌گذاری تازه‌ای در این کشور انجام ندهند و در تلاش است تا دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز در این زمینه با خود همراه سازد.

به گفته سخنگوی رییس جمهوری فرانسه، دولت این کشور از دیگر دولت‌های عضو اتحادیه اروپا خواسته است علاوه بر تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ایران اعمال کرده، گام‌های دیگری برای فشار بر این کشور بردارند تا ایران را وادار به محدود ساختن فعالیت اتمی خود کنند.

آن گونه که داوید مارتینون، سخنگوی رییس جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفته، دولت فرانسه به سرمایه‌گذاران اروپایی توصیه کرده تا دست کم از معاملات تازه با ایران خودداری کنند و از موسسات مالی و بانک‌های اروپایی خواسته است تا دادوستد خود را با ایران به حداقل برسانند. مارتینون تصریح کرده که اقدامات دولت فرانسه به معنای این است که این کشور اعمال فشار بر ایران را به تصمیم‌گیری‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد محدود نمی‌بیند، هرچند همزمان می‌کوشد در شورای امنیت نیز قطعنامه‌ای تازه برای افزایش تحریم ایران به تصویب برسد.

سخنگوی رییس جمهوری فرانسه گفته که کشورش از آنجا به فکر اعمال تحریم بر ایران خارج از چارچوب شورای امنیت افتاده که تصویب قطعنامه تازه علیه ایران برای افزایش بر تحریم این کشور به زمان نیاز دارد.

روسیه و چین با نوع و نحوه افزایش تحریم ایران مخالفت‌هایی ابراز کرده و در عین حال آشکارا مخالفت خود را با تلاش فرانسه برای تحریم بیشتر ایران خارج از چارچوب شورای امنیت نیز نشان داده‌اند. سارکوزی قرار است در حاشیه شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل که این هفته در مقر اصلی این سازمان در نیویورک برگزار می‌شود، با دیگر رهبران جهان در مورد مناقشه اتمی ایران به گفت‌وگو بنشیند.

دیپلماسی بوش

در همین حال جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد بحران هسته‌ای ایران، به‌صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و پایان یابد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وی در عین حال خواستار انعطاف نشان دادن ایران برای حل مشکلات موجود شد. بوش که در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران سخن می‌گفت، همچنین به ایران هشدار داد که «یک تهران مسلح به تسلیحات هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد.» این اظهارات بوش در حالی بیان می‌شود که ایران مکررا اعلام کرده که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز بوده و در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عدم انحراف ایران را از پادمان‌های هسته‌ای تایید کرده است.

تهران همچنین تاکید کرده که از حقوق هسته‌ای مردم ایران تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای صرف‌نظر نخواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا با گذشت یک هفته از سخنان جنجالی نخست وزیر فرانسه در مورد امکان بروز جنگ در مورد برنامه هسته‌ای، تاکید کرد: البته هدف این است که مساله مسالمت‌آمیز پایان یابد.

بوش گفت: امیدوارم بتوانیم قانع شویم که ایران از بلندپروازی خود در مورد دستیابی به تسلیحات هسته‌ای دست بکشد و به‌طرز مسالمت‌آمیز عمل کند و این باید هدف باشد که هر نوع اقدام دیپلماسی برای حل مساله به‌عمل آید.