شعر کوچه هنوز می‌درخشد

نگاه سوم- مراسمی به مناسبت هشتاد و یکمین سال روز تولد فریدن مشیری در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم، بیتا رهاوی به خواندن شعر کوچه اثر فریدون مشیری پرداخت و در ادامه علی دهباشی در سخنانی با عنوان «زندگی سه نسل با شعر مشیری» گفت: بیش از نیم قرن است که شعر فریدون مشیری در فضای شعر ایران و فارسی زبان‌های جهان حضوری خاطره‌انگیز دارد. وی از مشیری به عنوان شاعری که با عواطف آدمی سر و کار دارد، یاد کرد و افزود: او به شدت از ناامیدی دوری می‌کند و به انسان امیدواری می‌دهد. وی معتقد است آشنایی مشیری با سنت‌های شعر فارس با خلاقیت‌های نو در شعر معاصر همراه است از همین‌رو دارای زبانی شفاف و ساده است که البته در برخی از سروده‌های او زبان وجهی فاخر به خود می‌گیرد.

پس از آن غلام حسین امیرخانی، رییس انجمن خوشنویسان ایران در سخنانی یاد و خاطره فریدون مشیری را گرامی داشت و گفت: خاطره او ضمن اینکه غمگینی را بار می‌آورد، شادی و سروری را نیز شاید هم تنها در ذهن من به یاد می‌آورد که زنده کردن خاطرات آن سال‌ها تایید این ادعا است.

مشیری با همه ضعف فرهنگی- هنری در هم آمیختگی مثال زدنی داشت. در هر رشته‌ای از هنر به قدری خودش را نزدیک می‌کردند که احساس می‌شد از اعضای آن خانواده هنری ویژه‌ است.

همچنین همایون خرم در سخنانی اظهار کرد: در مورد مشیری، اهل ادب و اهل موسیقی حرف‌هایی برای گفتن دارند، در واقع بین موسیقی و شعر ادبیات ما ارتباط تنگاتنگی است. این آهنگساز با اشاره به دوستی خود با مشیری از سال ۱۳۳۵ اذعان کرد، گاهی یک کار می‌تواند کسی را در تاریخ هنر پایدار کند و کوچه هم در آن زمان درخشید و اکنون نیز می‌درخشد.

فرهاد فخرالدینی نیز با بیان این که قصد ندارم درباره شعر مشیری صحبت کنم اظهار کرد: همه ما مشیری را به عنوان شاعری بزرگ می‌شناسیم و اظهارنظر درباره شعر او، کار محققان و پژوهشگران شعر است. این آهنگساز در ادامه با اشاره به دوستی ۳۰ ساله خود با مشیری به بیان خاطراتی از همکاری‌هایشان پرداخت.

رضا سیدحسینی نیز در این مراسم از نیم قرن دوستی خود با مشیری گفت و افزود: سخن گفتن از مشیری برای من بازگشت به جوانی است. فریدون هم سن و سال من بود و این لطف را دهباشی در حق من کرد و سال گذشته ۸۰سالگی‌ام را جشن گرفت. وی شعرهای اجتماعی مشیری را کاملا روشن و واضح دانست. سیدحسینی گفته‌هایش را با خواندن شعری از مشیری پایان داد.

پگاه احمدی، شاعر در این مراسم گفت: اغلب مخاطبان آثار مشیری را معمولا با آثار تعزلی او در پیوند و آشنایی هستند و نقد و بررسی آثار او نیز کمتر به سایر وجوه پرداخته‌اند. اما مشیری از آغاز کار سرایش، شعرهای اجتماعی ملی- میهنی هم کم ندارد. در این مراسم همچنین متن پیام سروش حبیبی توسط بهار مشیری، دختر فریدون مشیری خوانده شد.

در شب فریدون مشیری که از سوی مجله بخارا و با همکاری نشر چشمه و نشر ثالث برگزار شد، فیلم مستندی از زندگی این شاعر و معاصر برای اولین بار به نمایش درآمد.

پروین سلیمانی، احمد پوری، هوشنگ مرادی کرمانی، کیومرث منشی‌زاده، محمد گلبن و رسول یونان از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.