بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران تصریح کرد: مساله هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگو و به صورت صلح‌آمیز حل و فصل شود. دبیرکل سازمان ملل در عین حال از ایران خواست تا به گفته او«به صورت کاملا شفاف و با همکاری کامل» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار کند. وی افزود: اساس این مساله در اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت است.

دبیر کل سازمان ملل در ارتباط با اعتراض «میت رامنی» یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دعوت سازمان ملل از محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری ایران گفت: تمامی جلسات کلی مجمع عمومی به روی کشورهای عضو باز هستند و بر اساس منشور سازمان ملل کشورهای عضو مختارند که چه کسی را برای شرکت در این نشست‌ها بفرستند. او تصریح کرد: رد عضویت یک عضو بستگی به تصمیم مجمع عمومی دارد و از عهده دبیر کل خارج است. به گزارش ایرنا «بان» در این نشست صرفا به یک سری پرسش‌های گزینش شده پاسخ می‌داد و به نمایندگان رسانه‌های ایرانی در نیویورک به بهانه کمبود وقت، اجازه طرح سوال نداد.

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به این سوال که«تحریم‌های فعلی درمورد ایران اثری نداشته‌اند، آیا به نظر شما باید تحریم‌های سخت تری بکار گرفته شوند؟» گفت: می‌دانم که برخی از اعضای شورای امنیت بحث درباره تحریم‌های بعدی را آغاز کرده‌اند، ولی این مساله به شورای امنیت مربوط می‌شود. از دبیر کل سازمان ملل سوال شد ظرف چند روز گذشته وزیر خارجه فرانسه صحبت از جنگ با ایران کرده است. شما به عنوان دبیر کل چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا این مساله را به مذاکره تبدیل کنید، چرا که ممکن است این تنش به جایی برسد که حتی سازمان ملل هم نتواند جلوی آن را بگیرد.

بان جواب داد: بارها به‌صورت علنی موضع سازمان ملل را درباره مساله هسته‌ای ایران اعلام کرده‌ام. اصولا تمامی مسائل در این رابطه هر چه که باشند باید از طریق گفت‌وگو و از طریق صلح‌آمیز حل و فصل شود و این اصل مهمی است که سازمان ملل دنبال می‌کند. وی افزود: در مورد این سوال مشخص، ایران را تشویق به همکاری کامل و شفافیت در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌کنم تا آنچه را که با آژانس توافق کرده‌اند، انجام دهند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: صمیمانه امیدوارم که این توافق بین ایران و آژانس به توافق کلی و نهایی در مورد مساله هسته‌ای ایران منتج شود که اجرای کامل قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت است.