دیدار روحانی با سولانا به گفت‌وگوی تلفنی خلاصه شد

گفت‌وگوی سولانا و لاریجانی درباره زمان ملاقات

علی لاریجانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در یک مکالمه تلفنی درباره ادامه مذاکرات گفت‌و‌گو کردند. به گزارش ایرنا به نقل از یک مقام آگاه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در تماس تلفنی سولانا با لاریجانی که عصر سه‌شنبه انجام شد، در زمینه زمان مناسب برای مذاکرات بحث و تبادل‌نظر شد که زمان قطعی آن در اوائل اکتبر مشخص خواهد شد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در این مذاکره تلفنی از اقدامات اساسی ایران در همکاری با آژانس و تدوین مدالیته حل مسائل سخن گفت: همگی براساس نتایج مذاکرات قبلی با سولانا طراحی شده بود که البته برخی صداهای ناموزون که این روزها در جریان است، برای تخریب این اقدامات سازنده و نوعی باج‌خواهی تعبیر می‌شود. همچنین رییس مرکز تحقیقات استراتژیک صبح چهارشنبه با سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی در مورد مسائل منطقه خاورمیانه و شرایط پیش رو تلفنی گفت‌وگو کرد‌.

به گزارش خبرگزاری مهر‌، حسن روحانی که برای شرکت در یک کنفرانس و انجام ملاقات و ایراد سخنرانی به آلمان دعوت شده بود، پس از ملاقات با مشاور صدر‌اعظم آلمان و سخنرانی در برلین که در جمع نمایندگان پارلمان آلمان و نخبگان این کشور برگزار شد‌، تلفنی با خاویر سولانا، کمیسر عالی اتحادیه اروپایی در سیاست خارجی گفت‌وگو کرد‌. روحانی در این گفت‌وگو بر حقانیت ایران در برخورداری از فناوری کامل صلح‌آمیز هسته‌ای و نیز ضرورت حمایت بین‌المللی و به ویژه اتحادیه اروپایی از همکاری‌های فنی و متعارف میان ایران و آژانس تاکید کرده است.

در این گفت‌وگوی تلفنی طرفین توافق کردند که ملاقات آنها در فرصتی دیگر انجام شود . به این ترتیب روحانی که برای شرکت در یک کنفرانس و دیدار با سولانا قرار بود به بروکسل سفر کند‌، مسافرت خود را به تعویق انداخته و سفر خود را به زمان دیگری موکول کرد .

سکوت سولانا

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با خودداری از اظهارنظر درباره تصویب تحریم‌های احتمالی علیه ایران در خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: هیچ پیشنهادی تاکنون به صورت رسمی ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا در حاشیه نشست وزیران کشور کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در بروکسل در جمع خبرنگاران درباره احتمال تحریم ایران خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: من نمی‌توانم به چنین احتمالی که هنوز وجود ندارد، پاسخی دهم.

وی در این نشست که «میشل آلیو ماری»، وزیر کشور فرانسه نیز در آن حضور دارد، افزود: پرونده هسته‌ای ایران بسیار حساس است و باید راهی جهت پیشرفت پیدا کرد.

حمایت اروپا

کمیسیون اروپا روز گذشته اعلام کرد: از تلاش‌های مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری کویت، کریستین هوهمن، سخنگوی کمیسیون اروپا در امور روابط خارجی در سخنانی مطبوعاتی از اظهار‌نظر درباره گفته‌های اخیر «برنار کوشنه»، وزیر امور خارجه فرانسه در قبال ایران خودداری کرد و گفت‌: هیچ‌گونه اظهار‌نظری درباره سخنان وزیر امور خارجه فرانسه نداریم.

وی همچنین بر حمایت کمیسیون اروپا از تلاش‌های سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی درباره موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد. وی در عین حال از ایران خواست از انجام فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم منصرف شود.