هیات‌های سیاسی ایران و مصر در پایان مذاکرات خود در قاهره توافق کردند، این گفت‌وگوها بزودی در سطح وزیران خارجه از سرگرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس روزنامه الشرق‌الاوسط نوشت: قاهره و تهران برای فراهم کردن زمینه‌های از سرگیری روابط دوجانبه موافقت کردند تا وزیران خارجه دو کشور به‌زودی با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند. یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، به الشرق‌الاوسط گفت: این اولین باری است که ایران و مصر توافق کرده‌اند که گفت‌وگوهای خود را در سطح وزیران خارجه انجام دهند. وی افزود: این گفت‌وگوها جدی خواهد بود و دو طرف مصمم هستند روابط خود را از سر بگیرند. این مقام ایرانی تصریح کرد: هیات ایرانی برای تشکیل کمیته‌های کاری به منظور فراهم کردن مقدمات لازم برای دیدار وزیران خارجه ایران و مصر در قاهره خواهد ماند. کمیته کاری مشترک وظیفه دارد موانع موجود در سر راه از سرگیری روابط تهران -قاهره را تعیین کند و پیشنهادهایی برای برطرف ساختن آنها ارائه دهد.

از سوی دیگر روزنامه فرامنطقه ای الحیات درباره توافقات ایران و مصر نوشت: تهران و قاهره توافق کردند گفت‌وگوهای خود را بدون شتاب زدگی تا تبادل سفیر انجام دهند. البته هیات ایرانی ابراز تمایل کرده است که سطح روابط دیپلماتیک دو کشور ارتقا یابد.

درهمین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دپیلماتی که نامش را فاش نکرد، مدعی شد: ایران برای به دست آوردن حمایت در پرونده هسته‌ای خود به عادی‌سازی مناسبات خود با قاهره اقدام کرده است، چرا که مصر عضو غیردائم شورای امنیت است. در عین حال وزارت امور خارجه مصر نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد: مصر و ایران مذاکراتی در سطح وزیران با هدف از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک انجام خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، حسام زکی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر گفت: توافقی بین دو طرف برای ادامه گفت‌وگو در خصوص روابط دو جانبه وجود دارد. وی تصریح کرد: این مذاکرات در سطح مقام‌های ارشد و سپس در سطح وزیران امور خارجه انجام خواهد شد.

این مطلب پس از مذاکرات عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در قاهره با حسین ضرار دستیار وزیر خارجه مصر در امور آسیا، اعلام شد.

محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری در ماه مه (اردیبهشت) آمادگی ایران را برای از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک با مصر و بازگشایی سفارت در قاهره اعلام کرده بود.

احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر نیز این اظهار نظر را مثبت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا، پیش از این یک مقام آگاه سیاسی درخصوص سفر «عباس عراقچی» معاون بین‌المللی و حقوقی وزارت امور خارجه به مصر گفت: این سفر در چارچوب دعوت همتای مصری و برای بحث و تبادل نظر درباره مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای صورت گرفته است. این مقام آگاه افزود: عراقچی در این سفر با مقام‌های وزارت امور خارجه مصر در خصوص مسایل بین‌المللی بحث و تبادل نظر خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز درباره سفر عباس عراقچی معاون بین‌المللی و حقوقی وزارت امور خارجه به قاهره گفت:طرفین در گفت‌وگوها توافق‌کردندکه مذاکرات در سطوح مختلف پیگیری شده و ادامه یابد.