مستندات مافیای مسکن موجود است

دنیای اقتصاد- به گفته غلامحسین الهام، اقدام انقلابی و غیرانقلابی در مورد دانشگاه آزاد متوقف شده و دانشگاه آزاد بنا بر دلایل و مصالحی از دستور کار ریاست‌جمهوری خارج شده و دولت دیگر در مسائل این دانشگاه مداخله‌ای ندارد. انقلابی یا غیر انقلابی

اقدام دولت در مورد دانشگاه آزاد متوقف شد

دولت سرانجام از دخالت در امور مربوط به دانشگاه آزاد کوتاه آمد و از مواضع تند و تیز قبلی عقب‌نشینی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین الهام سخنگوی دولت صبح دیروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران از خروج موضوع دانشگاه آزاد از دستور کار رییس‌جمهوری «به دلیل برخی مصالح» خبر داد.

الهام در پاسخ به سوالی درباره «اقدام انقلابی» وعده داده شده از سوی احمدی‌نژاد درباره شهریه دانشگاه آزاد گفت: اقدام انقلابی و غیرانقلابی در مورد دانشگاه آزاد متوقف شده و دانشگاه آزاد بنا بر دلایل و مصالحی که احتمالا می‌دانید از دستور کار ریاست‌جمهوری خارج شده و دولت دیگر در مسائل این دانشگاه مداخله‌ای ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مسوول سیاست‌ها و اعمال دانشگاه آزاد، خود دانشگاه و مسوولان وهیات امنای آن هستند و این موضوع از دست دولت خارج شده است. خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید دلایل و مصالحی که اقدام انقلابی رییس‌جمهوری درباره دانشگاه آزاد را متوقف کرده چیست که الهام گفت: فکر می‌کنم همین قدر که گفته‌ام کافی است. وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع محرمانه است، با لبخند گفت: خیر،‌ این موضوع آنقدر آشکار است که نیاز به توضیح ندارد.

محمود احمدی‌نژاد هشتم آبان‌ماه سال ۸۵ در سفر استانی به پیشوای ورامین، با انتقاد از افزایش شهریه دانشگاه آزاد، به صراحت مسوولان این دانشگاه را تهدید کرد که اگر شهریه‌ها را کاهش ندهند، با «تصمیمی انقلابی» درباره این دانشگاه، همه ملت را خوشحال خواهد کرد. اظهارنظر تند رییس‌جمهوری، مسوولان این دانشگاه و هاشمی‌رفسنجانی، رییس هیات امنای آن را به واکنش درآورد و مدت زیادی فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.

مستندات مافیای مسکن موجود است

سخنگوی دولت با اشاره به تاثیر مافیا به عنوان یکی از عوامل گرانی مسکن، گفت: همچنان بر روی سخنان قبلی خود مبنی بر وجود مافیا و تاثیر مخرب آن در بحث گرانی مسکن هستم و مدارک و مستندات آن نیز موجود است. وی در خصوص بحث مسکن و سخنان پیشین خود در مورد وجود مافیا در این بخش، اظهار کرد: وقتی یکباره بخشی از بانک‌ها و به‌خصوص بانک‌های خصوصی به صورت یکجا اقدام به خرید بزرگ بیش از هزار میلیارد تومانی در یک منطقه کرده و از فروش آن خودداری می‌کنند،‌ طبیعی است که این امر بازار مسکن را دچار التهاب شدید می‌کند و روی آن اثر مخرب می‌گذارد.

الهام با بیان اینکه عده‌ای نمی‌خواهند مردم آسوده باشند و در یک مسیر آرام و با رفاه زندگی کنند، تصریح کرد: مشکلات مردم زیاد است اما امر خدمت رسانی دولت کار مستمری بوده و هدف این دولت است، اما برهم زدن این برنامه‌ها با این مفاسد ویژه، می‌تواند صورت گیرد.

سخنگوی دولت با اشاره به عوامل گوناگون موثر بر قیمت مسکن، خاطرنشان کرد: دولت طرح جامع مسکن را فراهم کرده است که همه عوامل موثر بر قیمت مسکن را در نظر گرفته است و ساخت نزدیک به دو میلیون مسکن را در برنامه دارد. وی با بیان اینکه دولت قیمت زمین را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن حذف کرده است، اظهار کرد: دولت همچنین در این زمینه تشویق به انبوه‌سازی و ایجاد تعاونی‌های مسکن و همچنین فعال کردن انبوه‌سازی بخش‌خصوصی را در دستور کار داشته است.

درآمد نفت برای بخش‌خصوصی

وی درباره موضع ایران در خصوص افزایش بی‌سابقه قیمت نفت گفت: به نظر کشورهای صادرکننده نفت قیمتی که اکنون برای این ماده مهم در انرژی جهان می‌بینیم، قیمتی نازل است ولی اینکه برخی بخواهند به خاطر تنظیم بازار جهان به اوپک فشار وارد کنند، درست و منطقی نیست. الهام با بیان اینکه قیمت نفت باید واقعی و مناسب باشد، تصریح کرد: افزایش قیمت نفت برای این کشورها (اعضای اوپک) مناسب است.

وی با اشاره به برخی از تحلیل‌ها و نظراتی که در داخل کشور در خصوص افزایش قیمت نفت و تاثیر آن بر بودجه دولت می‌شود، اظهار کرد: به هیچ عنوان اینگونه نیست که افزایش قیمت نفت باعث افزایش بودجه دولت شود، چرا که دولت بودجه‌اش را از قانون بودجه سالیانه تامین می‌کند و اگر قیمت نفت افزایش یابد چیزی وارد کیسه دولت نمی‌شود.

سخنگوی دولت بیان داشت: مبالغ بالاتر از قیمت تعیین شده نفت در بودجه سالانه به صندوق ذخیره ارزی وارد می‌شود که دولت تنها می‌تواند با اجازه و مصوبه مجلس برای استفاده در بخش تولید و زیرساخت‌های کشور و کمک به بخش‌خصوصی از آن استفاده کند.

سیاستمداران آماتور فرانسوی

الهام همچنین اظهارات مسوولان فرانسوی علیه ایران را ناشی از آماتور بودن سیاستمداران فرانسوی دانست.

وی گفت: این سخنان یک فضای تبلیغی و روانی است و ما به فرانسوی‌ها توصیه می‌کنیم که حرف خودشان را بزنند و حرف دیگران را تکرار نکنند چرا که دیگران به دلیل شکست‌های خود و برای حفظ آبرو می‌خواهند حرف‌های خود را از زبان دولت فرانسه که مردمی با فرهنگ و ریشه‌دارتر از بقیه کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد، بزنند، ولی این به صلاح فرانسوی‌ها نیست و این به اعتبار مردم فرانسه لطمه می‌زند.

الهام با بیان اینکه این مسائل جدی نبوده و ناشی از آماتور بودن سیاستمداران فرانسوی است، گفت: این مسائل زیاد جدی نیست وتا سیاستمداران فعلی فرانسه حرفه‌ای شوند ممکن است مسائلی از آنها سر بزند ولی ما امیدواریم تا آنها هر چه زودتر حرفه‌ای شوند و فرصت‌های به دست آمده را از دست ندهند.

سفر روحانی غیررسمی است

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر حسن روحانی دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی به آلمان و مذاکره با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: سیاست خارجی مرجع تصویب مشخص دارد که دولت آن را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه این مذاکرات تاثیری بر روند هسته‌ای ایران ندارد، تصریح کرد: اگر برخی بخواهند با این گفت‌وگوها سیاست‌های هسته‌ای ایران که پشتوانه عظمت ملت ایران را دارد، تحت تاثیر قرار دهند در اشتباه هستند و نمی‌توانند این مسیر را منحرف کنند.

الهام افزود: اگر کسانی فکر می‌کنند می‌توانند مسیر قانونمندی را که متکی به ملت ایران است، منحرف کنند، دچار اشتباه دیگری می‌شوند. این سفرها هماهنگ با دولت نیست و ارتباطی با دولت ندارد و نمی‌تواند مسیر دولت را منحرف کند.