عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ایران را یکی از معدود کشورهایی دانست که قیمت دارو در آن بسیار ارزان است.

حسینعلی شهریاری با اذعان به اینکه بیمه‌ها آن طور که باید و شاید در زمینه تامین هزینه‌های درمان، موفق عمل نکرده‌اند، افزود: در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا، تمام هزینه‌های بهداشت و درمان را بیمه‌ها تقبل می‌کنند اما خدماتی که بیمه‌ها در ایران ارائه می‌دهند، ناقص است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کیفیت پایین دارو در ایران را ناشی از قیمت ارزان آن دانست و گفت: مجبوریم کف استانداردها را داشته باشیم، چون خیلی از مواد اولیه برای تولید داروها، اغلب از کشورهای بلوک شرق، اروپا، هند و چین وارد می‌شود. شهریاری تصریح کرد: قیمت دارو باید واقعی شود تا شرکت‌های دارویی بتوانند مواد اولیه خود را از کشورهای غربی که استاندارد بالاتری دارند، وارد کنند.

به گفته وی، تنها راهکار برای بالا بردن کیفیت دارو و همچنین واقعی شدن قیمت آن، افزایش سهم دولت در پرداخت‌ها به بیمه‌ها است. شهریاری با عنوان این مطلب که در حال حاضر دولت سالانه در حدود ۲۵۰‌میلیارد تومان یارانه دارویی پرداخت می‌کند، تصریح کرد: این سهم باید افزایش بیابد. در این صورت، قطعا بیمه‌ها نیز در تامین قیمت واقعی دارو، مشکلی نخواهند داشت و مردم نیز دارو را ارزان تهیه خواهند کرد.

محمد عباسپور عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این رابطه گفت: دولت و مجلس به دنبال راهکاری برای پوشش بیمه‌ای تمامی‌داروهای بیماران خاص هستند. وی افزود: بیماران خاص در تهیه داروهای مورد نیاز خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند و قادر به تامین هزینه‌های بالای این داروها نیستند، بنابراین تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمامی‌داروهای این بیماران امری ضروری است.