وزیر امور خارجه عراق از دور جدید گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در سطح کارشناسی در آینده‌ای نزدیک در عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هوشیار زیباری در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: واشنگتن و تهران تمایل دارند این گفت‌وگوها تا رسیدن به نتایج مثبت ادامه یابد. زیباری گفت: دو طرف در سومین دور مذاکرات خود با تشکیل کمیته فرعی برای بحث و بررسی مسائل و کنترل شبه نظامیان متمرد و مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات و کنترل مرزی و جلوگیری از ورود افراد نفوذی و قاچاق سلاح و دیگر مسائل به توافق رسیدند.

زیباری این مصاحبه درباره ارتقای سطح تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا افزود: در حال حاضر بحث ارتقای سطح مذاکرات مطرح نیست زیرا گفت‌وگوی ایران و آمریکا در سطح فنی جریان دارد و چنانچه احساس شود که سطح مذاکرات ارتقا یابد هیچ قید و شرطی در این زمینه نیست. زیباری در حالی سخن از برگزاری دور جدید از گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در عراق خبر داد که سید محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز یکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفته بود: تصمیمی برای دور آتی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا گرفته نشده است. از سوی دیگر محمدرضا باقری، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه و رییس هیات ایرانی شرکت‌کننده در نشست بغداد گفت: اگر عراقی‌ها از ما بار دیگر بخواهند با آمریکایی‌ها وارد گفت‌وگو شویم این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معاون وزیر امورخارجه ایران در امور کشورهای عربی و آفریقا روز یکشنبه در بغداد گفت: ما به خاطر دوستی با عراق حاضر به ‌گفت‌وگو با دشمن خود شدیم. باقری که برای شرکت در دومین همایش بین‌المللی کشورهای همجوار عراق به این کشور سفر کرده است، افزود: مساله‌ گفت‌وگو و یا تعیین زمان برای دور بعدی مذاکره با آمریکا در دستور کار این همایش نبوده است. این مقام وزارت خارجه ایران درباره کمک‌های ایران به عراق گفت: ایران متعهد شده است که سوخت هفت ماه آینده عراق را تامین کند و ۱۲۵۰ مگاوات برق به این کشور انتقال دهد.

وی گفت: تامین یک میلیارد دلار اعتبار برای انجام امور زیربنایی عراق از جمله کمک‌های ایران به این کشور است.