معاون عمرانی وزیر کشور از آغاز ساخت مونوریل در سال‌جاری خبر داد و گفت: با توجه به موافقت رییس شورای شهر و شهردار تهران با ساخت مونوریل، نیازی به مصوبه شورای شهر ندارد. مهدی‌هاشمی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت طرح ساخت مونوریل را برای تصویب به شورای شهر تهران ارسال خواهد کرد، گفت: هر کدام از اعضای شورای شهر ممکن است نظراتی داشته باشند. این طرح مصوب شورای عالی ترافیک کشور است و حتما با توجه به هماهنگی‌های انجام گرفته با رئیس شورای شهر تهران و شهردار تهران اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گذشته نیز فرصتی برای ساخت این سیستم بوجود آمده بود اما به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها استفاده از این فرصت به تاخیر افتاد، افزود: بیش از ۱۰ جلسه کارشناسی و متخصصان در این رابطه انجام گرفته است که یکی از جلسات کارشناسی با حضور رییس شورای شهر انجام گرفت و خطوط مطرح شده در این طرح مورد تایید آنها قرار گرفته است. هم اکنون بر سر نحوه اجرای کار در حال رایزنی هستیم.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: در حال بررسی این موضوع هستیم که شهرداری تهران مجری طرح باشد یا شرکت قطارهای شهری کشور، یا کار به صورت مشارکتی انجام شود. هنوز در این رابطه به نتیجه نرسیده‌ایم اما روی اصل موضوع که ساخت مونوریل است اختلاف و ابهامی میان مسئولان شهرداری تهران، شورای شهر و وزارت کشور وجود ندارد.

خط ویژه آزادی BRT نیست

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به ویژگی‌های BRT گفت: در صورتی که شهرداری تهران در مسیر یاد شده اقدام به ساخت ایستگاه‌های میانی در وسط خیابان، استفاده از اتوبوس‌های چپ در و امکان انتقال مسافران به ایستگاه‌ها با استفاده از پل‌های هوایی یا زیرزمینی می کرد،

می توانست مدعی باشد که خطوطی که در مسیر خیابان آزادی ساخته شده است BRT است اما با توجه به اینکه این مسیر هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارد خطوط ساخته شده فقط خط ویژه است.

وی افزود: در جلسه ۲ هفته گذشته مسئولان شهرداری برای اولین بار طرح اولیه BRT را آوردند که در آن اطلاعات مربوط به سیستم ارائه شده بود مطالبی که از طریق هر پایگاهی امکان دسترسی به آنها را داشتیم.

این در حالی است که روز شنبه حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با قطعیت تمام گفت که «دولت نمی‌تواند بدون مصوبه شورا نسبت به ساخت مونوریل اقدام کند.»

وی در جمع خبرنگاران افزود: اگر دولت بخواهد حتی صد درصد هزینه‌های ساخت مونوریل را تامین کند، باز هم باید مصوبه شورای شهر را داشته باشد و اگر هم بخواهد بدون هماهنگی اقدام کند، شهرداری از ادامه این اقدام جلوگیری می‌کند.

پیش از اظهارات شکیب، معصومه ابتکار عضو دیگر شورای شهر تهران نیز ضمن اعتراض به پخش آگهی‌های تلویزیونی مونوریل، ساخت مونوریل را منوط به مصوبه شورای شهر داشته بود.