سازمان تامین اجتماعی، بخشنامه احتساب مدت استراحت دوران بارداری بانوان بیمه شده از ۴ به ۶ ماه را به کلیه واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ کرد.

براساس مصوبه سیزدهم تیرماه سال‌جاری مجلس مدت استحرات دوران بارداری، زایمان و شیردهی بانوان (موضوع ماده ۳ قانون ترویج تغذیه با شیر مادر) از ۴ به ۶ ماه افزایش یافته است و واحدهای اجرایی این سازمان نسبت به تداوم پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری بیمه‌شدگان زن که استراحت پزشکی ارائه شده توسط آنان براساس ضوابط قبل، تا تاریخ لازم‌اجرا شدن این قانون ارائه شده باشد، به مدت ۲ ماه (مازاد بر ۴ ماه قبلی) اقدام می‌کند. در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است، با عنایت به اینکه یک ماه از استراحت زایمان براساس ضوابط قبل موکول به شیردهی مادر بود و اصلاحات انجام شده اخیر نیز در ماده ۳ قانون ترویج تغذیه با شیر مادر، با هدف افزایش دوران شیردهی صورت پذیرفته است، بنابراین واحدهای اجرایی این سازمان توجه خواهند داشت که حداقل ۳ ماه از غرامت دستمزد متعلقه استراحت‌های پزشکی بعد از تاریخ زایمان بوده و قابل پرداخت است.

همچنین با توجه به تصویب قانون اخیر، مدت مرخصی استعلاجی برای زایمان‌های دو قلو موضوع مصوبه بیست و دوم اسفند سال ۸۰ مجلس نیز براساس اصلاحیه جدید از پنج به شش ماه افزایش یافته اما این مدت برای زایمان‌های ۳ قلوه و بیشتر کماکان به مدت یک سال خواهد بود. ضمن آنکه آن بخش از مفاد بخشنامه‌های قبلی که با دستورالعمل جدید مغایرت دارد نیز لغو می‌شود.