رویترز گزارش داد: طبق یک نظرسنجی گسترده، اروپا و آمریکا اختلاف نظر زیادی در زمینه اینکه اگر دیپلماسی نتوانست موجب توقف برنامه هسته‌ای ایران شود باید از زور استفاده کنند یا خیر، دارند. این اختلافات چالش مهمی را برای روابط اروپا و آمریکا در آینده به همراه دارد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: طبق تحقیقات سالانه موسسه آمریکایی جرمن مارشال فاند و چهار موسسه اروپایی دیگر در زمینه افکار عمومی آمریکا و اروپا، روابط آمریکا و اروپا تا زمانی که رییس جمهوری جدیدی وارد کاخ سفید نشود، بهبود نخواهد یافت.

این نظرسنجی که در ماه ژوئن در آمریکا و ۱۲ کشور اروپا انجام شد و روز پنجشنبه منتشر شد نشان داد که ۷۷درصد اروپایی‌ها از سیاست‌های بین‌المللی جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا ناراضی‌اند.

اگرچه مردم آمریکا و اروپا در زمینه مسائل امنیتی کلی از جمله تروریسم، وابستگی به انرژی، تغییرات آب و هوایی و احتمال دست یافتن ایران به تسلیحات هسته‌ای اتفاق نظر دارند، اما در زمینه استفاده از زور در برابر حل مشکلات با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

طبق این نظرسنجی ۴۷‌درصد اروپایی‌ها خواستار منتفی دانستن اقدام نظامی و ۱۸‌درصد آنها طرفدار تهدید به استفاده از زور هستند. ۴۷‌درصد آمریکایی‌ها خواستار نگه داشتن گزینه نظامی بوده و ۳۲‌درصد آن را منتفی می‌دانند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که اروپایی‌ها تمایلی به استفاده از زور ندارند.