سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی ‌گفت: در صورت همکاری کامل ایران با آژانس، ابهامات برنامه هسته‌ای این کشور برطرف می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، گریگوری شولتی روز گذشته با اعلام اینکه همکاری ایران می‌تواند راهگشا باشد افزود: در صورتی که ایران به طور کامل و سریع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌همکاری کند، یک روند کاری مهمی ‌برای شفاف‌سازی سوالات و ابهام‌های گذشته فراهم خواهد شد.

شولتی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد در اشاره به توافق ایران و آژانس افزود: برنامه این توافق، محدود و مختص سوالات و ابهام‌های گذشته است و این همکاری راستی آزمایی کامل آژانس را برای فعالیت‌های کنونی یا برنامه‌های غنی‌سازی فعلی ایران فراهم نمی‌آورد.

وی گفت: شورای حکام آژانس تاکید دارد که اگر ایران به راستی خواهان اعتمادسازی جهانی است، باید به سوالات مهمی‌ که در خصوص برنامه‌های هسته‌ای این کشور مطرح است، پاسخ دهد و بدون پیش شرط و به طور کامل با آژانس همکاری کرده و فعالیت‌هایی که موجب نگرانی جامعه جهانی است را متوقف کند.

وی ایران را متهم کرد که با یک برنامه خاص، خود را به سمت همکاری با آژانس سوق داده تا از تحریم‌های بیشتر ممانعت به عمل آورد.

از سوی دیگر روزنامه ساکرامنتو بی گزارش داد: لایحه‌ای که دو صندوق از صندوق‌های مالی مهم کالیفرنیا را ملزم به خروج سرمایه‌گذاری‌های خود از شرکت‌هایی می‌کند که با ایران روابط تجاری دارند، در سنای کالیفرنیا تصویب شد.