2 ماه آینده مهم است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران باید به تعهدات هسته‌ای‌ خود در مقابل آژانس پایبند باشد و جامعه جهانی نیز باید این کشور را به این سمت تشویق کند. به گزارش ایرنا خبرگزاری رویترز از لندن گزارش داد، محمد البرادعی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: دو ماه آینده از آن جهت که ایران می‌تواند حسن نیت خود را در ارتباط با پایبندی به تعهداتش نشان دهد، از اهمیت خاصی برای این کشور برخوردار است.

وی اظهار کرد: اگر این مساله محقق شود، من معتقدم که حرکت در مرحله‌ی کاملا متفاوت را آغاز خواهیم کرد. وی همچنین در افتتاحیه همایش سالانه «انجمن هسته‌ای جهانی» که با اعطای جایزه‌ای به او برای بزرگداشت خدماتش در زمینه انرژی هسته‌ای همراه بود، گفت: امیدوارم که ایران و جامعه بین‌الملل بتوانند در مسیری کاملا متفاوت با گذشته حرکت کنند.

به گفته رییس دیده‌بان اتمی سازمان ملل متحد، چند ماه آینده برای ایران در نشان دادن حسن نیت خود و اجرای تعهدات متقابل حیاتی خواهد بود.

تاکید فرانسه بر تحریم

اما از سوی دیگر سخنگوی نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد: پاریس به دنبال صدور قطعنامه سوم علیه ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوید مارتینون در یک کنفرانس خبری گفت: فرانسه در حال بررسی تحریم‌های جدید برای فشار بر ایران در راستای توقف برنامه‌های هسته‌ای این کشور است و در این مسیر، ممانعت از سرمایه‌گذاری‌ها یکی از تدابیر مورد‌نظر است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سرمایه‌گذاران فرانسوی همچون کارخانه اتومبیل سازی رنو و شرکت نفتی توتال در ایران گفت: ما درحال گفت‌وگو و تماس با سرمایه‌گذاران فرانسوی هستیم.

ژان موریس ریبر، نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد و رییس دوره‌ای این شورا نیز اعلام کرد: موضع فرانسه در قبال مساله ایران روشن است، ما براین باوریم که ایران تاکنون به تعهداتی که شورای امنیت از این کشور خواسته، پایبند نبوده است. وی ادعا کرد: باور فرانسه بر این است که به زودی زمان فشارها علیه ایران فرا می‌رسد و این موضوع در شورای امنیت به بحث گذارده می‌شود.

جانبداری ایتالیا از ایران

نخست‌وزیر ایتالیا در دیدار معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان، همکاری نزدیک جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حاکی از حسن نیت ایران دانست.

به گزارش ایسنا، رومانو پرودی در کاخ نخست‌وزیری ایتالیا در ملاقات با سعید جلیلی، ضمن استقبال از مواضع و همکاری خوب ایران در پیش‌برد پرونده هسته‌ای و نیز مذاکره با خاویر سولانا، بر حق ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد.

پرودی با اشاره به همکاری ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: من همواره بر این اعتقاد بوده‌ام که جمهوری اسلامی ایران همچنان در مسیر صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای گام برمی‌دارد.

دیپلماسی آمریکایی

وزیر خارجه آمریکا گفت: آمریکا قصد دارد برای حل اختلافات با ایران راهی دیپلماتیک را دنبال کند. به گزارش ایسنا، به نقل از رادیو استرالیا، کاندولیزا رایس، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای.‌بی.‌سی استرالیا گفت که جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا به‌رغم لحن سنگین و تندش امیدوار است که جامعه بین‌المللی بتواند ایران را متقاعد به تغییر رفتارش کند.

وی گفت: بوش با صراحت اعلام کرده است که در عین حال که گزینه نظامی را از روی میز بر نمی‌دارد، بر این عقیده است که راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه‌حل بوده و می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، اما نیازمند استقامت و استحکام طرف دیپلماتیک است.