مرگ در زمین چمن؛ چرا فوتبالیست‌ها می‌میرند؟

فوتبال حرفه‌ای جهان در طول یک هفته شاهد سکته قلبی دو بازیکن بود. پزشکان توانستند به موقع از مرگ بازیکن سوم جلوگیری کنند. آیا فوتبال ورزش خطرناکی ا‌ست؟

مصاحبه با دکتر ویلفرید کیندرمن، سرپرست تیم پزشکان در جام جهانی ۲۰۰۶.

پرفسور ویلفرید کیندرمن در سال ۱۹۴۰ چشم به جهان گشود، در مسابقات اروپایی ۱۹۶۲ به عنوان دونده شرکت کرد و یک مدال طلا برای آلمان فدرال به ارمغان آورد. وی امروز یکی از برجسته‌ترین پزشکان ورزشی آلمان است و در بسیاری از مسابقات جهانی به عنوان پزشک ناظر حضور دارد. کیندرمن به پرسش‌های دویچه وله در مورد مرگ بر اثر ورزش پاسخ داد.

آقای پروفسور کیندرمن، در این هفته دو فوتبالیست به طور ناگهانی بر اثر سکته قلبی درگذشتند، یکی دیگر از مرگ نجات یافت. آیا این یک تصادف است یا دلائل دیگری دارد؟

به نظر من در وهله نخست این یک تصادف است. علت این که در فوتبال هرازگاهی بازیکنی بر اثر ایست قلبی فوت می‌کند این است که فوتبال از میان ورزش‌های خلقی در رده نخست قرار دارد. هر چه تعداد افرادی که فوتبال بازی می‌کنند بیشتر باشد، آمار مرگ بر اثر فوتبال افزایش می‌یابد. در ایالات متحده آمریکا تعداد کسانی که بر اثر بسکتبال دچار ایست قلبی می‌شوند بیشتر از کسانی است که براثر فوتبال جان می‌بازند. اگر تعداد ورزشکاران در یک رشته ورزشی را ملاک قرار دهیم به نتایج دیگری می‌رسیم: در این صورت ورزش‌های بی‌خطری مانند بولینگ و گلف در آمار مرگ ومیر صدرنشین می‌شوند.

اما در مورد اخیر، همه درگذشتگان حرفه‌ای بودند، صحبت بر سر جوانان ورزشکاری است که حتی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند. درواقع این تصور وجود دارد که آنها از سلامتی فوق‌العاده‌ای برخوردارند.

از قرار معلوم افراد سالمی وجود دارند که به‌درستی معاینه نمی‌شوند. تقریبا همه این مرگ ومیرهای نابهنگام به علت یک بیماری رخ می‌دهند. علت مرگ تقریبا همه جوانان ورزشکار حرفه‌ای بیماری‌های قلبی مادرزادی است.

می‌گویند که دوپینگ به‌ویژه به قلب آسیب می‌رساند. آیا در رابطه با فوتبالیست‌های فوت شده، دوپینگ نقشی نداشته‌‌‌ است؟

بحثی نیست که دوپینگ می‌تواند قلب را دچار اختلال کند، مثلا باعث اختلال در ضربان قلب و حتی ایست قلبی شود. اما پس از مرگ نمی‌توان به آسانی آثار دوپینگ را تشخیص داد. در اکثر موارد می‌توان گفت که دوپینگی درکارنبوده است، اما پس از مرگ، اثبات آن ساده نیست. ‌

در فوتبال حرفه‌ای در ده سال گذشته تقریبا پانزده بازیکن جان باخته‌اند. تعداد کل درگذشتگان در سراسر جهان چقدر است؟

این، پرسش مهمی است زیرا باید گفته شود که تعداد درگذشتگان بسیار کم است. بر اساس حدسیات، سالانه از هر صدهزار ورزشکار یک نفر بر اثر ایست آنی قلبی فوت می‌کند. هرگونه ورزش بدنی سنگین یک خطر محسوب می‌شود، البته هنگامی که ورزشکار سالم نباشد.