استقبال اعضای جامعه روحانیت مبارز

سید احمد خاتمی: تحلیل‌های انحرافی که بعضی‌ها در پی انتخاب هاشمی به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری ارائه می‌دهند، تحلیل‌های جناحی، خطی و نادرست است.

احمد توکلی: انتخاب هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رییس جدید مجلس خبرگان حاوی ۳ اثر مثبت است واکنش نمایندگان مجلس و کارگزاران نظام به انتخاب هاشمی‌رفسنجانی

استقبال از جوانب گوناگون

واکنش مسوولان نظام، نمایندگان مجلس و سیاسیون به انتخاب هاشمی‌‌رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان که به تعبیر برخی گشاینده فصل جدیدی در تاریخ این مجلس است، روز گذشته فضای سیاست ایران را تحت تاثیر خود قرار داد.

ثبات در خط‌مشی

در قالب این اظهارنظرها عضو هیات رییسه‌ مجلس خبرگان گفت: هاشمی رفسنجانی از ارادتمندان به انقلاب، امام و مقام معظم رهبری است و با ایشان دوستی دیرینه دارد.

سید احمد خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد ارزیابی خود از انتخاب رییس جدید مجلس خبرگان افزود: مجلس خبرگان رهبری مجلسی ولایی است و هرکس در ریاست مجلس خبرگان قرار می‌گیرد، باید بازتاب‌دهنده آرا و نظرات اعضای مجلس خبرگان باشد.

وی گفت: همانطور که قبل از رای‌گیری برای ریاست مجلس خبرگان رهبری گفته بودیم، هرکس رییس مجلس خبرگان رهبری شود، باز هم در جهت خط مشی این مجلس ولایی تغییری ایجاد نخواهد شد و خبرگان همان خط مشی همیشگی خود را در راستای ولایت ادامه خواهد داد.

خاتمی با اشاره به تحلیل‌های نادرستی که بعضا در این ارتباط ارائه می‌شود، گفت: تحلیل‌های انحرافی که بعضی‌ها در پی انتخاب هاشمی به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری ارائه می‌دهند تحلیل‌های جناحی، خطی و نادرست است. آنها مطرح کرده‌اند که رای به هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان یعنی رای به جناح مخالف دولت، در حالی‌که این تحلیل بسیار نادرست و بی‌معناست و تنها چیزی که در خبرگان رهبری مطرح نیست، همین مسائل است. کسانی که این تحلیل‌ها را ارائه می‌دهند مجلس خبرگان و علما را خوب نمی‌شناسند.

وی با بیان این‌که در جریان انتخاب رییس جدید مجلس خبرگان رقابت مثبت و معتدل بین کاندیداها صورت گرفت، گفت: برخی در توهم خود این انتظار را می‌کشند که با انتخاب رییس جدید مجلس خبرگان در رابطه با خط مشی خبرگان در نحوه‌ تعامل با مقام معظم رهبری و نظارت آن تغییراتی ایجاد خواهد شد، در صورتی‌که اینها همه خواب و خیال است.

وی به سوابق مبارزاتی هاشمی رفسنجانی در عرصه‌ قبل از انقلاب و فعالیت‌هایش بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: هاشمی نشان داده ‌است که هیچ‌گاه رویاروی رهبر نبوده‌ و با رهبر معظم انقلاب دوست دیرینه‌ای است و ایشان به راحتی صحبت‌ها و دیدگاه‌هایشان را به هاشمی منتقل می‌کنند و هاشمی راحت با ایشان صحبت می‌کند.

خبرگان فعال‌تر می‌شود

همچنین احمد توکلی، عضو بانفوذ فراکسیون اصولگرایان مجلس انتخاب هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس جدید مجلس خبرگان را حاوی سه اثر مثبت دانست و گفت: مروجان لیبرال دموکراسی نمی‌توانند از این نمد برای خود کلاهی بدوزند.

توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این انتخاب را ثمره فرآیندی مردم سالارانه دانست و گفت: این انتخاب علامت دیگری از حاکمیت اراده مردم در یک چارچوب دموکراتیک به شمار می رود و اسباب خوشحالی است که این ارکان به شکل‌ کاملا مردم‌سالارانه شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این انتخاب سه اثر مثبت را در پی دارد، اظهار داشت: اول آنکه حضور هاشمی رفسنجانی در دفاع از ارکان نظام را قو‌ی‌تر از گذشته می‌کند، دوم اینکه مجلس خبرگان را احتمالا فعال‌تر کرده و دستور جدیدی برای آن فراهم می‌شود و سوم اینکه وی از اطرافیانی که مستقیم و غیرمستقیم مروج سکولاریسم هستند، بیشتر فاصله خواهد گرفت. توکلی درباره امکان نظارت مجلس خبرگان رهبری بر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: یکی از وظایف این مجلس نظارت بر عملکرد رهبر انقلاب از حیث بقای شرایط رهبری است و ممکن است از این باب، بتوانند پیوندی بر اقدامات رهبری که از طریق این مجمع انجام می‌شوند، بدهند.

نماینده مردم تهران در مجلس، وجود پیام‌ سیاسی درانتخاب هاشمی رفسنجانی را رد کرد و گفت: خبرگان مصالح عالیه کشور را در نظر می‌گیرند و در سطح سیاسی به معنای متعارف کلام، تصمیم‌گیری نمی‌کنند.

تاثیر مثبت بین‌المللی

غلام‌رضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز گفت: در جلسه اخیر جامعه روحانیت مبارز، اعضای جامعه از انتخاب هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان استقبال کردند و این سمت را به هاشمی و همچنین آیت‌ا... مومن که نایب رییس شده تبریک و تهنیت گفتند و برای آنها آرزوی موفقیت کردند.

همچنین عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: انتخاب هاشمی به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری روی مسائل داخلی و خارجی اثر مثبت خواهد داشت. رضا اکرمی افزود: هاشمی شخصیت شناخته شده‌ای است و حضور وی به عنوان رییس مجلس خبرگان در صحنه سیاسی کشور می‌تواند باعث ایجاد انسجام بیشتر در کشور شده و به مسوولان در راستای تحقق اتحاد ملی کمک کند، به نحوی که این مساله به صورت عمیق‌تر در کشور صورت بگیرد. وی همچنین گفت: هاشمی در عرصه بین‌المللی نیز چهره شناخته شده‌ای است و انتخاب وی در عرصه بین‌المللی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اکرمی درباره برخی از تحلیل‌ها از انتخاب هاشمی‌رفسنجانی گفت: در مجلس خبرگان مساله طیف مطرح نیست، به هر حال در کشور ما دموکراسی حاکم و رای تعیین کننده است. دو نفر کاندیدا شدند و بین جنتی و هاشمی، هاشمی رفسنجانی توانست رای بیشتری را کسب کند و این‌جا محل عرضه بود. وزیر اسبق اطلاعات و عضو مجلس خبرگان نیز گفت: انتخاب هاشمی و قرار گرفتن وی در راس مهم‌ترین مجلس ایران، یقینا تاثیر بسیار مثبتی بر معادلات سیاسی و روابط کشورها با ایران دارد.

علی فلاحیان افزود: امکان ندارد در دنیا کسی نام انقلاب را بشنود و همراه آن شخصیت هاشمی نباشد. یقینا ریاست وی بر مجلس خبرگان تاثیر بسیار خوبی در محافل سیاسی و بین‌المللی دارد؛ چون دنیا وی را به عنوان یک شخصیت واقع‌گرا و عملگرا می‌شناسد و همه می‌دانند که از افراد شاخصی که به صلح جهانی و عدالت می‌اندیشند، هاشمی رفسنجانی است. فلاحیان ادامه داد: امروز در راس مهمترین مجلس ایران که مجلس خبرگان رهبری است وی قرار گرفته و یقینا این انتخاب تاثیر بسیار مثبتی بر معادلات سیاسی و روابط کشورها با ایران دارد و در خود ایران نیز مدیران و نخبگان عملگرا امیدشان بیشتر می‌شود.

جامعیت قوانین

حسین سبحانی‌نیا عضو هیات‌رییسه مجلس هفتم نیز هاشمی رفسنجانی را یک شخصیت سیاسی و اجرایی دانست که ریاست وی بر مجلس خبرگان جامعیت قوانین را به دنبال خواهد داشت. وی با اشاره به حضور هاشمی رفسنجانی در مجالس گذشته تصریح کرد: ایشان جزو هیات‌رییسه و همیشه عضو موثر بوده‌‌اند و حتما تصمیمات با نظر ایشان خواهد بود. با توجه به همین مسائل، در مشی کلی مجلس خبرگان هیچ تغییری وجود نخواهد داشت.

نماینده نیشابور افزود: بین هاشمی و آیت‌ا... مشکینی در مسائل دینی و فقهی تفاوتی وجود ندارد. بنابراین با توجه به شخصیت سیاسی و اجرایی هاشمی، جامعیت قوانین را خواهیم داشت و مطمئنا ایشان قوی‌تر خواهند بود.