ایران یک قدرت نجیب منطقه‌ای است

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به جایگاه راهبردی مجلس خبرگان در تصمیم‌سازی نظام جمهوری اسلامی گفت: در شرایط فعلی که با پرگویی‌های آمریکا مواجه هستیم، قطعا تصمیمات مجلس خبرگان مورد توجه جدی آنان خواهد بود. به گزارش دبیرخانه مجلس خبرگان‌رهبری، لاریجانی دیروز و در نشست دومین اجلاس رسمی چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری افزود: مجلس خبرگان رهبری، بالاترین‌مرجع دمکراتیک نظام است و تصمیمات آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. لاریجانی با ارایه گزارشی از روند پرونده هسته‌ای، ابتکار اخیر در مذاکرات با خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تلاش‌های مشترک با آژانس را تشریح کرد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اظهار کرد: ایران، براساس توافق انجام شده گام مثبت مهمی برداشت و آن تدوین چارچوب حل و فصل مسائل با آژانس ظرف دوماه بود که با تلاش شبانه‌روزی، عملا زودتر از این موعد، این چارچوب تدوین شد که در گزارش البرادعی به شورای حکام آمده است. لاریجانی تصریح کرد: این آزمون دیگری برای گروه ۱+۵ و آژانس است که از این فرصت و گام مثبت ایران استفاده کنند و براساس توافق، گام مثبت متقابل بردارند تا مسیر منطقی در پرونده هسته‌ای به‌وجود آید.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اظهارات جدید رییس‌جمهوری آمریکا در مورد «هولوکاست هسته‌ای» را رجز خوانی دانست و با ابراز تاسف از این رجز خوانی گفت: این واژه‌سازی تبلیغاتی مربوط به کشورهایی نظیر آمریکا است که بمب اتم دارند، اما در مورد ایران که بمب اتمی ندارد، چنین امری صادق نیست.

لاریجانی تصریح کرد:در این فاصله دوماهه هم چارچوب حل و فصل مسایل با آژانس تدوین شد و هم با ابتکار یکی از کشورهای اروپایی طرح اولیه برای تفاهم سیاسی در مذاکرات هسته‌ای فراهم شد.

وی افزود: در این شرایط ایران حسن نیت خود را برای حل و فصل مساله اتمی نشان داده و تحقق تعهد طرف مقابل به معنای فراهم کردن سیر طبیعی پرونده در آژانس است.

لاریجانی گفت: این پیام روشن، گوش شنوا می‌خواهد، اگر آمریکا دیالوگ کرها را دوست دارد، حالت ناشنوایی برای همه قابل حصول است. وی به شرایط عراق و مذاکرات امنیت درباره عراق اشاره و تصریح کرد: ایران یک قدرت نجیب منطقه‌ای است و براساس مبانی ‌انقلاب اسلامی برای ایجاد صلح پایدار در منطقه تلاش می‌کند. وی با نقد ائتلاف‌سازی تصنعی‌در منطقه در مقابل ایران، آن را شگرد شکست خورده آمریکا برشمرد و گفت: پاسخ این تحرکات معیوب را می‌توان در اعلام نظر عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر مذاکرات اعراب با ایران یافت.

لاریجانی اظهار کرد: آمریکایی‌ها مدعی هستند ایران به دنبال تسلط بر منطقه است. آنها درک درستی از تفکر نوین اسلامی در منطقه ندارند. بیداری در منطقه یک امر واقعی است.