فرماندهی را در اوج اقتدار سپاه واگذار می‌کنم

سرلشگر رحیم صفوی گفت: خدا را شاکرم که مسوولیت فرماندهی سپاه را در اوج اقتدار این نیرو به سرلشگر جعفری واگذار می‌کنم و معتقدم وی بهترین گزینه برای تصدی این سمت است. به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سرلشگر یحیی رحیم صفوی در مراسم تودیع خود از فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به سوابق فرماندهی موفق سرلشگر جعفری در هشت سال جنگ تحمیلی تصریح کرد: خدا را شاکرم که این مسوولیت را با موفقیت به پایان رساندم و از حسن اعتماد رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر واگذاری مسوولیت جدید به خود تشکر می‌کنم.

فرمانده سابق سپاه خاطر‌نشان کرد: اگر امروز می‌بینید با وجود چندین جنگ که در اطراف کشورمان وجود دارد و تهدیداتی که دشمن انجام می‌دهد، ایران همچنان جزو امن‌ترین کشورهای منطقه است، این حاکی از توان فرماندهی و رهبری فرماندهی کل قوا و عزم نیروهای مسلح در اجرای فرمان ایشان است، چرا که خوشبختانه با این همه تهدیدات هیچ‌گونه فتنه داخلی در کشور به سرانجام نرسیده و همیشه در نطفه خنثی شده است.

صفوی گفت: سپاه یک قدرت در مقابل بیگانگان محسوب می‌شود که بارزترین خصوصیت آن توان بالای بازدارندگی است.

وی با بیان اینکه ۱۱ تدبیری که رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۶ به او ابلاغ کردند، هم‌اکنون به طور کامل در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرایی شده است‌، گفت: تنظیم دو برنامه پنج‌ساله سوم و چهارم سپاه به بهترین شکل انجام شده به گونه‌ای که هم‌اکنون تا سال ۸۹ سپاه، برنامه دقیقی برای پیشرفت در سطح کلان دارد.

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: هم‌اکنون سپاه با توجه به موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی که طی سالیان اخیر کسب کرده است، یک قدرت بزرگ بازدارنده در مقابل دشمنان فرا‌منطقه‌ای به شمار می‌آید.

رویکرد سپاه: نبرد نامتقارن

فرمانده جدید سپاه نیز از آمادگی کامل دفاعی کشور خبر داد و اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌برای مقابله موفق با دشمن به سمت تقویت شیوه نبرد نامتقارن پیش خواهد رفت و سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

سردار سرلشگر محمدعلی جعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سابقه شما در طراحی جنگ‌های نامتقارن آیا در سپاه پاسداران نیز از این شیوه بهره خواهید گرفت یا خیر، گفت: نبرد نامتقارن که درسپاه از آن با عنوان «نبرد علوی» یاد می‌شود، تکنیکی است برای مقابله با توانمندی‌های بالای دشمن که نمونه بارز آن جنگ سی و سه روزه لبنان با یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌های جهان بود.

وی افزود: از آنجایی که توانمندی‌های تکنیکی دشمن بسیار بالا است و به‌رغم پیشرفت‌هایی که ما در زمینه تجهیزات نظامی‌به دست آورده‌ایم، در سطح پایین‌تری از لحاظ تجهیزات نسبت به آنها قرار داریم برای مقابله موفق با دشمن مسلما باید به این سمت برویم و سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی را در این زمینه اتخاذ کنیم.

فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌جنگ نابرابر ایران و عراق را نمونه کوچکی از جنگ‌های نامتقارن دانست و اظهار کرد: در واقع نوع تهدید و توانمندی‌های نظامی‌دشمن سبب انتخاب تاکتیک‌های خاص علیه آن می‌شود. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تغییرات صورت گرفته در سپاه به دلیل تهدیدات اخیر دشمن بوده است، گفت: تصمیمی‌که برای تغییر فرمانده سپاه اتخاذ شده مربوط به چندین ماه پیش است بنابراین، این تصمیم هیچ ربطی به تهدیدات دشمن ندارد. سرلشگر جعفری اظهار کرد: اگر قرار به تغییر به دلیل تهدیدها بود، سرلشگر صفوی سابقه بیشتری نسبت به من در این مسوولیت داشت و سابقه جبهه و حضور در جنگ وی نیز هم نسبت به من بیشتر بود.

وی ادامه داد: ماموریت سپاه با ارتش کاملا متفاوت است، چرا که ارتش وظیفه‌اش حفظ تمامیت ارضی است، ولی سپاه باید از دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی‌حفاظت کند. وی ‌سپاه را نیروی احتیاطی در دست فرماندهی کل قوا خواند و افزود: سپاه نیرویی است که به کمک سایر نیروهای نظامی‌می‌پردازد و هیچ گاه نمی‌تواند آمادگی نظامی‌و دفاعی خود را تعطیل کند.

جعفری با بیان اینکه سپاه همیشه در متن جامعه و نظام است، تصریح کرد: در مقاطعی سپاه باید به تقویت بعد نظامی‌خود بپردازد اما درهمه حال باید در ابعاد مختلف از جمله امنیتی، اطلاعاتی، فرهنگی و غیره آمادگی کامل داشته باشد.

جعفری گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌هم‌اکنون نسبت به تحرکات دشمن در منطقه اشراف اطلاعاتی کامل دارد و با توجه به حضور فیزیکی دشمنان در این منطقه، کوچک‌ترین حرکت آنها نیز از سوی ما رصد می‌شود. فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: توانمندی بالای موشکی و دفاعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌از مزیت‌های کنونی آن است که ما نیز به دنبال ارتقای آن هستیم. وی با اشاره به مسوولیت خود در مرکز استراتژیک سپاه گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهم که سپاه امروز نسبت به گذشته توانمندتر و با قرار داشتن در اوج آمادگی برای دفاع از انقلاب و آب و خاک این مرز و بوم آماده است.

جعفری با بیان اینکه امروز ماهیت تهدیدات دشمن علیه کشور تغییر یافته است، تصریح کرد: سپاه باید در همه زمینه‌ها آمادگی مطلوبی داشته باشد.

وی هدف آمادگی دائمی ‌سپاه را توسعه توان بازدارندگی دشمن دانست و افزود: مقابله هوشمندانه با تهدیدها، توسعه توان داخلی و حفظ اقتدار کشور از جمله اهداف سپاه است.