طی چند ماه اخیر چند محصول ساخت چین باعث ایجاد ترس و نگرانی شدید در سراسر دنیا شده است. دولت آمریکا و رسانه‌های این کشور مدتی است محصولات وارداتی چین را یکی پس از دیگری به عنوان محصولات نامرغوب معرفی می‌کنند و به نگرانی‌ها در مورد کیفیت محصولات چینی دامن می‌زنند. اما این بار نگرانی‌ها فقط به مسمومیت غذای حیوانات خانگی محدود نمی‌شود. محصولات تقلبی از لوازم‌التحریر گرفته تا تخت سفری تهدیدی برای سلامت خانواده‌ها شده‌اند. برخی از این محصولات در زیر معرفی شده‌اند:

لوازم‌التحریر پر خطر

در ماه مارس لوازم‌التحریر «کوکی» که واردکننده آن شرکت «تری استاراینترنشنال» است. از بازار آمریکا جمع‌آوری شد. این اقدام وقتی صورت گرفت که معلوم شد تیغ کاتر کاغذ درست کامل این لوازم‌التحریر شیبی که مانع بریدن دست کودکان می‌شود را ندارد.

ماهی‌های بدون برچسب

اواخر ماه مه‌۲ نفر در شیکاگو بعد از خوردن سوپ خانگی که با نوعی ماهی درست شده بود بیمار شدند که یکی از آنها روانه بیمارستان شد. اما این ماهی‌های وارداتی برچسب نداشتند و احتمالا ماهی دودی بودند که بسیار کشنده است.

ماهی دودی غذای لوکس ژاپنی است که حاوی سم خطرناک تترودوتوکسین است. این سم در طی مراحل معمول آماده‌سازی غذا از بین نمی‌رود و پس از ورود به بدن انسان ابتدا باعث بی‌حسی و فلج می‌شود و سپس فرد را می‌کشد.

قطارهای اسباب‌بازی

شرکت اسباب‌بازی سازی آرسی‌تو در آمریکا در ماه ژوئن قطارهای اسباب‌بازی توماس را از بازار جمع کرد. ظاهرا رنگ سطح اسباب‌بازی‌ها حاوی سرب بوده که در صورت تماس با دهان کودکان بسیار خطرناک است. این شرکت بیش از ۲۰ اسباب‌بازی دیگر چینی را هم تقلبی معرفی کرده است.

شمع‌های آتش‌زا

شرکت وارد‌کننده محصولات «رویال پروداکت» در بروکلین در ماه مه‌نوعی شمع تزئینی را که شبیه میوه کاج بود تقلبی معرفی کرد. جداره بیرونی این شمع‌های چینی قابل اشتعال است و اگرچه جراحتی را در پی نداشته اما یک مورد خسارت مالی گزارش شده است.

خمیر دندان‌های سمی

صرفه‌جویی همیشه ارزش ندارد. یکم ماه ژوییه وزارت غذا و داروی آمریکا اخطاری را در مورد خمیر دندان‌هایی با برچسب‌های تجاری چینی مثل «دکتر کول، سوپر دنت و اور فرش اسمایل» اعلام کرد. این خمیر دندان‌ها که اغلب در فروشگاه‌های ارزان قیمت فروخته می‌شوند حاوی دی اتیلن گلی کل هستند که در ترکیبات ضد یخ از آن استفاده می‌شود و نه تنها برای سفیدی و بوی بد دهان مفید نیست بلکه به کبد و کلیه آسیب می‌زند و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سال گذشته مورد مشابهی از این ماده در داروی سرماخوردگی چینی که به پاناما صادر شده بود کشف شد. تاکنون حداقل ۱۰۰ نفر در پی استفاده از این محصول جان خود را از دست داده‌اند.