رشد روزافزون تولید ناخالص داخلی هند

مترجم: آذر حمیدیان

رشد تولید ناخالص داخلی هند در فصل گذشته به رقم ۳/۹درصد رسید که علت آن رشد دو رقمی صنایعی چون تولیدات کارخانه‌ای و خدمات است. بخش‌هایی که شاهد «رشد شایان توجه» بودند شامل تولیدات کارخانه‌ای با رقم ۹/۱۱درصد، ساخت‌وساز با رقم ۷/۱۰درصد، خدمات مالی و املاک و مستغلات با رقم ۱۱درصد و کشاورزی با رقم ۸/۳درصد، هستند. سازمان آمار هندوستان با انتشار این خبر افزود کشاورزی که اهمیت بالایی در شاخص‌های این کشور دارد و دو سوم معاش مردم این کشور را به خود اختصاص می‌دهد به مدد محصول خوب گندم، شاهد رونق چشمگیری شد.

وزیر اقتصاد این کشور پالانیاپان چیدامباران این ارقام را رضایتبخش نامید.

او گفته: «به رغم سخت‌گیری‌های زیاد در سیاست‌های پولی، ما می‌توانیم مطمئن باشیم که جریان اعتبارات به سوی بخش‌های مولد اقتصاد همچنان قدرتمند ادامه خواهد یافت.»

در فصل گذشته رشد تولید ناخالص داخلی هندوستان ۱/۹درصد بود. به علاوه نرخ بالای رشد اقتصادی منجر به کاهش نرخ تورم هم شده است. نرخ تورم که در ماه ژانویه رقم بالای ۸/۶درصد را نشان می‌داد، اکنون به نزدیک به ۴درصد رسیده است. این اتفاق پس از آن روی داد که بانک مرکزی هندوستان نرخ بهره وام‌ها و میزان ذخایر پولی خود را چند برابر کرد تا نقدینگی را از سیستم جذب کند.

یک اقتصاددان ارشد در آژانس کریسیل، که بازوی هندی مرکز استاندارداندپورز است، به نام سوبیرگوکارن می‌گوید: «ارقام مربوط به تولیدات صنعتی و کارایی شرکت‌ها نشان می‌دهد که این صنایع هنوز تحت تاثیر راهکارهای سخت‌گیرانه سیاست‌های پولی قرار نگرفته‌اند.»

گوکارن می‌گوید: «انتظار می‌رود ارقام مربوط به‌رشد اقتصادی هندوستان در فصل آینده کمی تعدیل شوند.» آژانسی که گوکارن در آن کار می‌کند رشد سالانه ۵/۸درصد را برای اقتصاد هندوستان پیش‌بینی کرده بود اما به زودی این رقم را افزایش می‌دهد و آن را اصلاح می‌کند. او افزوده است: «ما انتظار داریم فصل بارش خوب باعث رونق تولید ناخالص داخلی امسال شود.» بانک مرکزی هندوستان در گزارش سالانه خود از چشم‌انداز اقتصادی هندوستان که روز پنجشنبه گذشته منتشر کرد اعلام کرد که سیاست پولی خود را بر تثبیت نرخ رشد اقتصادی معطوف خواهد کرد و به‌طور همزمان تورم را تحت کنترل خود حفظ خواهد کرد.

سقف متوسط نرخ تورمی که بانک در نظر گرفته است ۵درصد است. اما ارقام دولتی حاکی از آن است که این رقم به کمتر از ۴درصد سقوط کرده است و این کمترین نرخ تورم ظرف ۱۵ ماه گذشته است. به علاوه بانک مرکزی هندوستان اعلام کرده است که افزایش ثابت نرخ صرفه‌جویی خالص داخلی و سرمایه‌گذاری، تقاضا برای مصرف، ایجاد ظرفیت‌های تازه و کارآمدتر کردن ظرفیت‌های کنونی برای حفظ این نرخ رشد اقتصادی در سال ۸-۲۰۰۷ ضروری است.

از سوی دیگر صادرکنندگان هندی در برابر افزایش ۱۰درصدی ارزش روپیه در برابر دلار واکنش نشان داده‌اند و معتقدند این اقدام که از آغاز سال انجام شد، درآمدهای آنان را کاهش داده است. هم‌اکنون یک دلار برابر ۴۱ روپیه است.