مذاکرات ایران و آژانس تا حصول نتیجه ادامه می‌یابد

قائم‌مقام وزیر خارجه با بیان اینکه تهران در بررسی موضوع هسته‌ای خود در پی خرید زمان نیست، گفت: آنچه در این زمینه قابل توجه است اینکه مذاکرات ایران و آژانس باید در زمانی معقول و منطقی تا حصول به نتایج مشخص ادامه یابد. مهدی مصطفوی، در حاشیه برگزاری اجلاس بین‌المللی حقوق بشر و تنوع فرهنگی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چنانچه زمان لازم برای مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم آید، کمک بزرگی به حل مسئله هسته‌ای ایران خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از تلاش‌های سیاسی برخی کشورهای غربی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، افزود: همین کشورها بودند که با اقدامات سیاسی و فراقانونی پرونده هسته‌ای ایران را از آژانس که تنها مرجع قانونی رسیدگی به آن بود، خارج کرده و به شورای امنیت انتقال دادند.

مصطفوی ادامه داد: تلاش‌های سیاسی که امروز از سوی بیشتر این کشورها علیه ایران شکل گرفته نیز تداوم همان رفتار گذشته آنان بوده و امری طبیعی است.

قائم‌مقام وزیر خارجه تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که این مسیر اشتباه است و راه‌حل این موضوع انجام مذاکرات منطقی و طی مسیر قانون‌مند است.

مصطفوی، توافق بین‌ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گام مثبتی در موضوع هسته‌ای دانست و گفت : این توافق گام‌های بعدی همکاری‌ها را روشن کرد و باعث عصبانیت آمریکایی‌ها شد.

قائم‌مقام وزارت خارجه‌ افزود: معتقدیم مسیر شورای امنیت مسیر اشتباهی است و تاکنون نیز جواب نداده است و از نظر برتری غلبه دیدگاه و ملاحظات سیاسی، نظرات حقوقی و فنی را منحرف می‌کند.

مصطفوی همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تنها مرجع قانونی برای رسیدگی به ابهامات کشورهای عضو دانست.

وی در مورد تعداد سانتریفیوژهای فعال نیز گفت: تعداد مهم نیست، مهم این است که در گزارش البرادعی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای تایید شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفوی از پاسخ به سوالی در مورد واکنش ایران به قطعنامه سوم نیز اجتناب کرد.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه در خصوص دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در مورد عراق گفت: هنوز درخواست رسمی برای دور آتی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا داده نشده است.