برای اولین بار در تاریخ بورس تهران ۲۰ درصد از سهام شرکت‌ مس چهارشنبه هفته آینده به ارزش ۸۵۷میلیارد تومان در یک مزایده بین‌المللی عرضه می‌شود

اولین و تاریخی‌ترین مزایده بین‌المللی یک شرکت دولتی

دنیای اقتصاد - آیا رکورد معاملات چند صد میلیارد تومانی در بورس تهران شکسته می‌شود؟ این بار قرار است با عرضه ۲۰درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس در روز چهارشنبه هفته آینده، بزرگترین معامله تاریخی بورس تهران و اولین مزایده بین‌المللی یک شرکت دولتی رقم بخورد. به نوشته خبرنگار ما، قرار است ۲۰ درصد از سهام مهمترین شرکتی که در چارچوب اصل ۴۴ در بهمن ماه سال ۸۵ پنج درصد و در مرحله بعد دو درصد سهام آن در بورس عرضه شده، این بار به صورت بلوکی به قیمت پایه هر سهم ۷۴۰ تومان به مزایده بین‌المللی گذاشته شود.

این قیمت پایه مندرج در اطلاعیه مزایده است و براساس شرایط مندرج در آگهی مزایده، چنانچه قیمت تابلوی سهم در آخرین روز قبل از عرضه سهام (سه‌شنبه هفته آینده) از قیمت مبنای ارزش پایه (۷۴۰ تومان) بیشتر باشد، آن قیمت مبنای ارزش پایه مزایده خواهد بود.

برپایه این گزارش، چنانچه ۲۰درصد از سهام «مس» که معادل یک‌میلیارد و ۱۵۷میلیون و ۹۲۸هزار و ۹۲۰سهم است، فقط با قیمت پایه ۷۴۰تومان خریداری شود، ارزش کل این معامله به سطح ۸۵۷میلیارد تومان خوهد رسید.

اما قیمت هر سهم «مس» دیروز در بورس تهران ۷۳۳تومان بود که اگر تا چهارشنبه آینده، با شش جلسه معاملاتی پیش از روز عرضه، این سهم در هر جلسه معاملاتی ۲درصد مثبت افزایش قیمت بخورد، قیمت پایه مزایده هرسهم به ۸۲۵تومان خواهد رسید که ارزش کل معامله این بلوک به ۹۵۵میلیارد تومان (حدود یک‌میلیارد دلار) خواهد رسید. البته ارزش کل معامله در روز مزایده و براساس رقابت میان خریداران مشخص خواهد شد. جالب اینکه قیمت «مس» در زمان اولین عرضه خود در بهمن ماه سال گذشته ۳۷۲تومان بود که با توجه به تقسیم سود ۹۵تومان میان سهامداران، بازدهی بیش از ۱۲۲درصد را در بورس تجربه کرده است که در دوران رکود بازار برای سهامداران قابل توجه است.

بر پایه این گزارش بعد از برگزاری این مزایده، ۲۰درصد بعدی، سهام شرکت ملی مس در دومین مزایده بین‌المللی این شرکت در تاریخ ۲۸شهریور ماه سال‌جاری عرضه خواهد شد. افزون بر این، بعد از برگزاری این شرکت صدر اصل چهل و چهاری نوبت به مزایده بین‌المللی بلوک‌های ۲۰درصدی شرکت‌های ایرالکو و فولاد مبارکه خواهد رسید.اما سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت «ایمیدرو» (مادر تخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) این مزایده‌ها را برگزار می‌کند.دولت با واگذاری ۲۰درصد از سهام ملی «مس» حداقل به ارزش ۸۵۷میلیارد تومان، امسال یک رکورد جدید از نظر درآمد حاصل از خصوصی‌سازی را کسب می‌کند. معامله هفته آینده بورس حداقل در قیمت پایه ۷۴۰تومان برای هر سهم حدود دودرصد از ارزش جاری بورس تهران است. به نظر تحلیلگران چون یک پای این معامله یک‌میلیارد دلاری دولت است، ریسک لغو معامله‌های بزرگ بورس که تاکنون مشمول پارسیان و هپکو شده است، در حداقل ارزیابی می‌شود.