پارسا مهرگان - در همین یکی دو روز و نهایت تا هفته آینده آلبوم «ترنج» به بازار خواهد آمد. آلبومی که محسن نامجو با تلاش فراوان به همراه شرکت تهیه‌کننده آلبومش بعد از مدت‌ها بالاخره توانستند مجوزش را بگیرند. اکثر قطعات «ترنج» را قبلا شنیده‌ایم و در لابه‌لای آهنگ‌هایی که از محسن نامجو به دستمان می‌رسید یا در اینترنت برای دانلود گذاشته می‌شد. آهنگ‌هایی در همان سبک تازه و نو که ویژه خود محسن نامجو است. اما شنیدن دوباره‌شان به همراه آهنگ‌هایی جدید قطعا یک احساس رضایت و شادمانی دوباره را از یک موسیقی و تجربه جدید در موسیقی ایرانی را برایمان همراه خواهد داشت.

نام «محسن نامجو» کمتر از یکسالی می‌شود که بیشتر از همیشه و گذشته شنیده می‌شود. او سال‌ها است که در موسیقی اصیل ایرانی کار، مطالعه و تحقیق کرده و در تلفیق آنها با موسیقی‌های دیگر فعال بوده است. زحماتی که به قیمت نیمه‌کاره رها کردن تحصیلاتش در موسیقی اصیل، به جان خریدن انتقادات تند درباره دست بردنش در حوزه غالبا بدون تغییر و ثابت موسیقی سنتی و اصیل ایران، همراه بود. با شنیدن قطعات «ترنج»، گیس، عقاید نوکانتی، زلف‌برباد مده و کلیپی با بازی زهرا امیرابراهیمی بعد از آن حاشیه‌هایی که اطرافش بود و هر روز حرف‌های گفته و ناگفته‌اش کلی شنونده و خریدار داشت و سایر آهنگ‌ها، یک‌باره گل کرد. موسیقی او موسیقی و کلامی است از موسیقی اصیل ایران با رگه‌هایی از موسیقی جاز، بلوز و راک با کلام‌هایی از حافظ، سعدی و مولانا و... با اضافات گاه بی‌ربط و باربطی که محسن نامجو آگاهانه به متون اصلی اضافه می‌کند.

فراگیر شدن نام او در همان روزها بود که باعث شد به رغم آهنگ‌های زیادی که خوانده بود و هیچ‌کدامشان هم مجوز وزرات ارشاد را نداشتند، بدون مجوز قبلی پایش به صدا و سیما و پرمخاطب‌ترین سریال شب‌های عید نوروز باز شد و خواننده تیتراژ آن سریال به همراه رضا عطاران شد. محسن نامجو بعد از گرفتن مجوز انتشار آلبوم ترنج و زمانی که خیالش از بابت انتشار با مجوز آلبومش راحت شد، طبق برنامه‌ریزی قبلی و دعوتنامه‌هایی که داشت تصمیم به ادامه فعالیت‌اش و کارهای موسیقیایی‌اش در خارج از کشور گرفت و نتیجه این شد که حدود دو هفته پیش ایران را به مقصد فرانسه یا ایتالیا یا اسپانیا ترک کند تا بعد از انجام کارهای شخصی با مراحل اولیه اقامتش در یکی از این کشورها ساکن شود. به هر حال او در روزهای پخش اولین آلبومش که بسیار زحمت کشیده دیگر در ایران نیست و در کشوری دیگر خاطرات سخت ولی شیرین ایرانش را دوره می‌کند و در کشوری که حال و هوای مردمان ایران را ندارد، خاطرات موسیقی‌اش تنها رفیق و همدمش خواهد بود.