اکونومیست حمایت وزیری هامانه از فروش ارزان گاز به هند و پاکستان و حمایت از ارایه بنزین آزاد را از دلایل کنارگذاری وی توسط احمدی‌نژاد از سمت وزارت نفت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اکونومیست، در ماه گذشته دو تن از وزرای کلیدی کابینه احمدی‌نژاد از مقام خود کناره‌گیری کردند که این امر باعث تعجب محافل داخلی و خارجی شد. وزیری هامانه و طهماسبی به ترتیب وزرای نفت و صنعت ایران بودند که به طور جداگانه از مقام خود استعفا کردند که به نظر می‌رسد استعفای این افراد بدون تمایل آنها و به خواست احمدی‌نژاد بوده است. ناهمسویی و اختلاف عقیده در کنار گذاشتن هامانه از سمت وزارت نفت ایران حائز اهمیت بوده است. احمدی‌نژاد پس از آن هامانه را به عنوان نامزد وزارت نفت به مجلس معرفی کرد که سه نامزد پیشنهادی وی از سوی مجلس رد شده بود. اکنون او امیدوار است فرد مورد نظر وی با رای مثبت مجلس مواجه شود.

براساس گزارش اکونومیست، به طور کلی هامانه همسویی چندانی با سیاست‌های احمدی‌نژاد نداشت. احمدی‌نژاد با شعار آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم و توزیع عادلانه درآمدهای نفتی بر سر کار آمده بود. اکنون که دو سال از دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد می‌گذرد پیشرفت چندانی در این زمینه حاصل نشده است، عوض کردن وزیر نفت اقدامی برای تحقق این هدف ارزیابی می‌شود.به علاوه پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، هامانه در جرگه طرفداران اعلام نرخ آزاد بنزین قرار گرفت. احمدی‌نژاد انجام این کار را تورم زا می‌داند و با آن مخالف است.این گزارش می‌افزاید: هامانه همچنین با انتقاد شدید بسیاری در ایران به دلیل موافقت با فروش بسیار ارزان گاز ایران به هند و پاکستان مواجه بود. مسلما این مساله نیز یکی از دلایل تسریع در کنارگذاری هامانه از سمت وزارت نفت بوده است.

احمدی‌نژاد، غلامحسین نوذری رئیس شرکت‌ ملی نفت ایران را به عنوان سرپرست وزارت نفت و علی‌اکبر محرابیان نماینده خود در ستاد تبصره ۱۳ را به عنوان سرپرست وزارت صنایع انتخاب کرده است. نوذری که در سال ۲۰۰۶ به سمت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران انتخاب شد به سمت جذب شرکت‌های نفتی خارجی و ارائه شرایط مناسب‌تر و مطلوب‌تر برای آنها برای سرمایه‌گذاری در ایران میل دارد.