دنیای اقتصاد - دولت لایحه بودجه سال ۸۷ را در چه تاریخی به مجلس تقدیم می‌کند؟ این مهم‌ترین سوالی است که پیش روی نمایندگان مجلس هفتم قرار دارد سوالی که دولت هنوز برای پاسخ به آن تاریخ قطعی ارائه لایحه بودجه سال آینده را مشخص نکرده است. زمان ارائه لایحه بودجه کل کشور همواره برای نمایندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است اما با توجه به اینکه امسال، سال انتخابات برای مجلسیان است و ۲۴ اسفندماه انتخابات مجلس هشتم برگزار خواهد شد نمایندگان نگرانی بیشتری برای زمان ارائه لایحه بودجه دارند. در چنین شرایطی بیشتر نمایندگان در اظهارنظرهای خود آذرماه را فرصت زمانی مناسب برای بررسی لایحه بودجه اعلام کرده‌اند و از دولت خواسته‌اند لایحه بودجه را حداکثر تا آذرماه به مجلس تقدیم کند. اما محسن یحیوی عضو کمیسیون انرژی و از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس خبر از توافق مجلس و دولت از ارائه لایحه بودجه سال ۸۷ در میان بهمن‌ماه داده است. یحیوی به ایسنا گفته است که «زمان ارائه لایحه به گونه‌ای تنظیم شده تا با انتخابات تداخل نداشته باشد.»

تجربه بررسی لایحه بودجه سالانه کل کشور در سال‌های گذشته نشان داده که پس از آنکه دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می‌کند این لایحه ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی و پس از آن حدود دو هفته در کمیسیون تلفیق بررسی‌کننده بودجه و ۱۵روز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد در چنین شرایطی اگر قرار باشد لایحه در بهمن‌ماه به مجلس بیاید مطمئنا فرصت کافی برای بررسی لایحه وجود ندارد.

حسین آفریده عضو فراکسیون اقلیت این نگرانی را اینگونه عنوان می‌کند: «لایحه بودجه نسبت به سال‌ها گذشته زودتر تقدیم مجلس شود چرا که یک ماه و نیم آخر سال نمایندگان در مجلس نمی‌مانند» اما از سوی دیگر به حدنصاب نرسیدن جلسات علنی مجلس در سال‌ جاری دغدغه‌ای بود که از ابتدای سال ۸۶ در اظهارات اعضای هیات‌رییسه مجلس و برخی نمایندگان مطرح شد از آنجا که سال، سال انتخابات است.

هر چه به زمان انتخابات مجلس (۲۴اسفند) نزدیک شویم نمایندگان وقت بیشتری را برای حضور در حوزه‌های انتخابیه و کسب آرای موردنیاز صرف خواهند کرد و این موضوع نگرانی به حدنصاب نرسیدن. جلسات علنی را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی اگر قرار باشد لایحه بودجه نیز در پایان بهمن‌ماه یا همانند سال گذشته در اول اسفند به مجلس ارائه شود مطمئنا فرصت کافی و دقیق برای رسیدگی به مهم‌ترین لایحه‌های کشور وجود نخواهد داشت. افزون‌بر این تغییرات صورت‌گرفته در ساختار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که در سال‌های گذشته وظیفه تدوین لایحه بودجه را بر عهده داشته است بودجه‌نویسی سال آینده را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. در همین رابطه آفریده معتقد است: «انحلال سازمان مدیریت اشتباه بزرگی بوده و کشور عواقب آن را خواهد دید» به اعتقاد این عضو کمیسیون انرژی مجلس «انحلال سازمان مدیریت در بودجه‌نویسی اشکال ایجاد می‌کند. چراکه تاکنون سازمان مدیریت به عنوان تلفیق بودجه دستگاه‌های اجرایی عمل می‌کرد ضمن آنکه سازمان مدیریت نظارت‌بر اجرای طرح‌ها را بر عهده داشت ولی با انحلال آن ناظر حذف می‌شود و ممکن است به دستگاهی بودجه زیاد و به دستگاه دیگر بودجه کمتری داده شود».

البته این نگرانی نمایندگان از سوی احمد موسوی معاون پارلمانی دولت پاسخ داده شده است. موسوی در اظهارنظری درمورد تدوین لایحه بودجه سال ۸۷ عنوان کرده است«لایحه بودجه سال ۸۷ توسط معاونت برنامه‌ریز و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری با مدیریت منصور برقعی تدوین می‌شود.» به اعتقاد معاون پارلمانی رییس‌جمهوری «انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ایجاد ساختار جدید خلائی در روند تنظیم بودجه سال آینده به وجود نمی‌آورد.» موسوی همچنین عنوان کرده است « با توجه به برگزاری انتخابات مجلس هشتم در ۲۴ اسفند ماه دولت تلاش می‌کند برای استفاده از حداکثر فرصت لایحه بودجه را نسبت به بودجه سال‌های گذشته به گونه‌ای تنظیم کند که مبهم نبوده و مختصر و عملیاتی باشد تا پیش از موعد مقرر تقدیم مجلس شود.»

البته مشخص نیست که چه مقدار می‌توان به این وعده دولت خوش‌بین بود که در سال گذشته نیز به رغم آنکه نمایندگان بارها از دولت خواستند لایحه بودجه را زودتر از سال ۸۴ (بودجه سال ۸۴ در پایان بهمن ماه به مجلس تقدیم شد) به مجلس تقدیم کنند و رییس مجلس بارها تاکید کرد در جلسات خصوصی از رییس‌جمهوری خواسته است لایحه بودجه برای بررسی دقیق‌تر زودتر به مجلس ارائه شود لایحه بودجه سال ۸۵ در اول اسفند به مجلس ارائه شد که این موضوع نارضایتی نمایندگان را به دنبال داشت.

از سوی دیگر در کنار این نگرانی‌ها زمزمه‌هایی از دولت در مورد تغییر در ساختار لایحه بودجه به گوش می‌رسد. علی عسگری معاونت نظارت و راهبردی و هماهنگی دولت از تغییراتی در بودجه‌نویس سال ۸۷ خبر داده است. این موضوع از آنجایی که هنوز به صورت صریح و شفاف توسط دولت مطرح نشده واکنش نمایندگان را به دنبال نداشته است. اما غلامعلی حداد عادل رییس مجلس در اولین برخورد با موضوع عنوان کرد که «همواره به ساختار بودجه‌نویسی کشور انتقاد داشته و معقتدم این روند باید اصلاح شود.»

با وجود تمام دغدغه‌هایی که نمایندگان مجلس هفتم از زمان ارائه لایحه بودجه سال ۸۷ و نحوه تدوین آن با توجه به انحلال سازمان مدیریت دارند، حسین نجابت عضو هیات‌رییسه مجلس به ایسنا گفته است که «هیات‌رییسه مجلس حتما در نامه‌ای مکتوب و رسمی از دولت تقاضا خواهد کرد که لایحه بودجه سال ۸۷ را زودتر به مجلس تقدیم کند» نماینده تهران عنوان کرده است «خواهش‌ ما این است که لایحه‌ بودجه سال ۸۷ حداکثر اوایل آذر ماه تقدیم مجلس شود تا مجلس در آذر و دی ماه به بررسی بودجه بپردازد»