اکبر‌هاشمی رفنسجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از همخوانی نداشتن شاخص‌های اجرای چشم‌انداز ۲۰ ساله با گزارش عملکرد سالانه دستگاه‌های دولتی گفت تذکر‌ها در این زمینه ادامه دارد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مشهد سفر کرده است، در دیدار با مسوولان و گروه‌های سیاسی و دانشجویان این شهر، با انتقاد از نادیده گرفتن پیشرفت و طی مسیر کشور در سال‌های بعد از پیروز انقلاب اسلامی گفت: غیرعادلانه است که قضاوت کنند انقلاب مسیر درستی را طی نکرده است. هاشمی رفسنجانی نظارت بر اجرای چشم‌انداز را کار تازه‌ای عنوان کرد که با تجربه اجرایی پخته می‌شود و گفت: سیاست قابل تفسیر است و نظارت کیفی می‌طلبد. ما قصد نداریم در دستگا‌ه‌های اجرایی حضور یابیم بلکه با گزارش‌های سالانه بررسی می‌کنیم آیا به اندازه یک بیستم به سمت برنامه پیش رفته‌ایم یا نه؟

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصل ۴۴ را موتور خوبی برای حرکت به سمت اجرای چشم‌انداز معرفی کرد و اظهار کرد: مقام معظم رهبری خواسته‌های مجمع را در سخنان خود عنوان کرده‌اند و خواستند به چشم انداز نزدیک شویم، اصل ۴۴ را کاملا مراعات و در صورت لزوم چشم‌انداز را اصلاح کنیم. هاشمی رفسنجانی افزود: اختلافات به وجود آمده بر سر راه اجرای چشم‌انداز نیز در مورد تذکرات مطرح‌شده از جانب رهبری است و باید با سعه صدر، کارشناسی و مذاکره و در فضای دوستانه به تدریج اختلافات را حل کنیم؛ چرا که اگر به سیاست‌های کلی عمل نشود به اهدافی که برای تامین تمدن اسلامی در نظر گرفته شده عمل نمی‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آن روز که چشم‌انداز را تدوین کردیم مشخص کردیم در تمامی حوزه‌ها در مقام چندم هستیم و الان که دو سال از آن تاریخ گذشته، ارزیابی‌ها نشان از پس رفت و در جا زدن در برخی موارد و جلو رفتن در موارد اندکی دارد.

هاشمی رفسنجانی رشد ۴۸‌درصدی در بودجه جاری را به معنای بالا رفتن نقدینگی به طور جهشی که برابر با تورم است خواند و گفت: بودجه جاری چسبنده است و راه درست این است که به چشم انداز، اصل ۴۴ و سیاست‌های کلی در برنامه‌ریزی نزدیک شویم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اردوی دانشجویی طریق جاوید نیز گفت: برخی از خاطرات امام خمینی (ره) به دلیل مصلحت منتشر نشده است. وی اظهار کرد: قبل از درگذشت آیت‌ا... بروجردی برخی کوته فکران امام خمینی (ره) را به دلیل آشنایی به مسایل فلسفی خانه‌نشین کردند ولی این عمل کارساز نشد و ایشان به راه خود ادامه دادند.