استقبال سرد ارتش از پیروزی گل

چهار ماه طول کشید تا سرانجام عبدالله گل کاندیدای حزب اسلامگرای عدالت و توسعه بتواند با کسب ۳۳۹ رای بر کرسی ریاست‌جمهوری ترکیه تکیه زند. اما ریاست‌جمهوری وی محل مجادله و اختلاف میان ارتش که خود را پاسدار قانون اساسی سکولار و لائیک کشور می‌داند و اسلام‌گراها که دولت را اداره می‌کنند، بوده و هست. عبدالله گل رییس جمهور ترکیه شد

استقبال سرد ارتش از پیروزی گل

چهار ماه طول کشید تا سرانجام عبدا... گل کاندیدای حزب اسلامگرای عدالت و توسعه بتواند با کسب ۳۳۹ رای بر کرسی ریاست‌جمهوری ترکیه تکیه زند.

به گزارش بی‌‌بی‌سی عبدا... گل در سومین دور رای‌گیری پارلمانی برای ریاست‌جمهوری توانست دو رقیب خود را قاطعانه کنار زند و تقریبا حمایت کامل پارلمان را به دست آورد. صباح‌الدین کامکار اوغلو دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری ۷۰رای و حسین تیفور ایجلی ۱۳رای کسب کردند. این پیروزی ارزشمند و قاطعانه‌ای برای حزب عدالت و توسعه در عرصه سیاست کشور ترکیه به شمار می‌رود که سال‌ها است باوجود تسلط سیستم لائیک، همچنان شاهد رقابت و گاه درگیری اسلامگراها و سکولارها است.

با اینکه عبدا... گل از طریق فرآیندی دموکراتیک سرانجام به ریاست‌جمهوری ترکیه انتخاب شده است اما ریاست‌جمهوری وی محل مجادله و اختلاف میان ارتش که خود را پاسدار قانون اساسی سکولار و لائیک کشور می‌داند و اسلام‌گراها که دولت را اداره می‌کنند بوده و هست. ارتش نگرانی خود را تهدیدی می‌دانند که حضور اسلامگراها می‌تواند برای سیستم سکولار کشور ایجاد کند. همین نگرانی و در عین حال تهدید باعث انحلال پارلمان دو ماه قبل و برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی در ۲۲ ژوئیه شد که نتیجه آن پیروزی حزب عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر با اکثریت ۴۷درصدی شد، اما از همان ابتدای پیروزی رجب طیب اردوغان تاکید کرد که آنها به قانون اساسی سکولار احترام خواهند گذاشت. سخنان اردوغان پاسخی برای فرو نشاندن نگرانی‌های سکولارهای ترکیه و از همه مهم‌تر ارتش بود. عبدا... گل نیز در اولین سخنرانی خود به عنوان رییس‌جمهوری در پارلمان گفت، جمهوری ترکیه یک کشور دموکراتیک سکولار است که به وسیله حاکمیت قانون اداره می‌شود. وی افزود، من خود را متعهد به رعایت این اصول و در عین حال تقویت آنها می‌دانم. سخنان گل پاسخی به نگرانی‌های ارتش و نیز برخی روزنامه‌های وابسته به جناح سکولار بود که نگرانی خود را به از بین رفتن میراث سکولار در اثر انتخاب عبدا... گل اسلامگرا پنهان نمی‌کنند و درباره آن نیز مبالغه می‌کنند. در همین حال ژنرال بیوکانیت رییس نیروهای مسلح ترکیه نیز در مراسم انتخاب عبدا... گل به عنوان رییس‌جمهوری جدید حضور نیافت. سی‌ان‌ان به نقل از بیوکانت اعلام کرد، از این موضوع برداشت خاصی نکنید. تاکنون چنین اقدامی سابقه نداشته است. با توجه به همه اختلافات و مجادلات داخلی، ریاست جمهوری عبدا... گل در خارج از کشور با استقبال مواجه شد. وی قبلا به عنوان وزیر خارجه ترکیه احترام زیاد و گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی برانگیخته است و برای تلاش و مساعی زیادی که در جهت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا کرده است به قهرمان ترکیه تبدیل شده است. یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد ریشه اختلافات و مجادلات میان احزاب سیاسی در ترکیه باشد موضوع محجبه بودن همسر عبدا... گل به عنوان بانوی اول کشور است که ازین پس باید در مجامع عمومی و بین‌المللی به عنوان نماینده ترکیه ظاهر شود.در حال حاضر زنان محجبه در دانشگاه‌ها و بسیاری موسسات با مشکلات زیادی مواجه هستند و از حضور آنها ممانعت به عمل می‌آید. عبدا... گل در سخنرانی پارلمانی خود گفت: سکولاریسم مدلی است که آزادی شیوه‌های مختلف زندگی در آن پاس داشته می‌شود. به این ترتیب گل اشاره به ممانعت‌های قانون علیه حضور زنان محجبه در دانشگاه و موسسات آموزشی و حمایت از فعالیت‌های آنان برای رفع این موانع کرد.در حالی که هنوز ارتش با نخوت سعی دارد ریاست جمهوری گل را با بی‌اعتنایی برگزار کند، حزب عدالت و توسعه در حال جشن پیروزی است که آن را پیروزی دموکراسی می‌نامد.

طبق قانون اساسی ترکیه کاندیداها باید آرای پارلمان را کسب کند تا بتواند مقام ریاست جمهوری را احراز کنند. این انتخابات می‌تواند تا چهار دور ادامه پیدا کند. زمانی که هیچیک از کاندیداها نتواند در دو دور اول دو سوم لازم را کسب کند در دور سوم کسب اکثریت آرا برای انتخاب رییس جمهوری کافی است.عبدا... گل در سومین دور این رای‌گیری پارلمانی توانست کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کند.