مجلس منتظر گزارش برنامه چهارم توسعه است

رییس مجلس گفت: نمایندگان مجلس در انتظار حضور رییس‌جمهوری در خانه ملت هستند تا وی گزارش برنامه چهارم توسعه را به مجلس ارائه کند. به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی حداد عادل در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت اعلام کرده ارسال گزارش برنامه چهارم توسعه از سوی دولت به مجلس به منزله ارائه گزارش رییس‌جمهوری از روند پیشرفت این گزارش است‌، آیا این اظهار‌نظر الهام را نظر دولت می‌دانید، گفت: ما نظر خود را به دولت اعلام کرده و منتظر حضور رییس‌جمهوری در مجلس هستیم تا وی گزارش عملکرد دولت در اجرای برنامه چهارم توسعه را به نمایندگان ارائه کند. این نظر صریح مجلس است.

وی در خصوص نوع تعامل دولت و مجلس گفت: بنای مجلس بر پشتیبانی اصولی از دولت و نقد عملکرد دولت با حفظ استقلال مجلس و پرهیز از جنجال‌آفرینی و ستیزه‌جویی است.

رییس مجلس در خصوص سرنوشت لایحه جامع مدیریت خدمات کشوری تصریح کرد: این لایحه مصوبه نهاد قانونگذاری است و باید اجرا شود‌، اگر برای اجرایی شدن این لایحه با شورای نگهبان در خصوص برخی ایرادات توافق شود بهتر است و در غیر این صورت لایحه راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد شد.

وی خاطر‌نشان کرد: مجلس از دولت خواسته امکانات و محدودیت‌های خود را به نهاد قانونگذاری اعلام کند تا چنانچه امکان نوعی تعدیل در این لایحه بسیار مهم وجود داشته باشد، این کار با هدف تعامل با دولت انجام شود.

افراد مورد اعتماد معرفی کنید

رییس مجلس در خصوص تغییر و تحولات احتمالی دیگر در کابینه گفت: خبر موثقی در مورد تغییر وزیر دیگری در کابینه نشنیده‌ام اما تا آنجایی که اطلاع دارم تغییرات مورد‌نظر دولت به وزرای صنایع و نفت و نیز تغییر رییس کل بانک مرکزی مربوط می‌شود.

وی افزود: این طبیعی است که کابینه‌ها در طول زمان ترمیم شوند و اتفاق چندان عجیبی رخ نمی‌دهد. از زحمات وزرای خارج شده از دولت تشکر می‌کنیم و از رییس‌جمهوری می‌خواهیم افرادی را برای تصدی وزارتخانه‌های خالی از وزیر به مجلس معرفی کند که نمایندگان به مدیریت آنها اعتماد داشته باشند.

مخالفت با حق‌التدریسی‌ها

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص موضع مجلس در مورد استخدام معلمان حق‌التدریس در وزارت آموزش و پرورش و مصوبات مجلس در این خصوص، گفت: مجلس اصولا با استفاده از معلمان حق‌التدریسی به جای معلمان دوره دیده دانشگاهی مخالف است و نظر مساعدی در این خصوص ندارد.

رییس مجلس گفت: مجلس معتقد است که آموزش و پرورش باید نیازها را بداند و بر اساس آن به جذب معلم در مراکز تربیت معلم اقدام و سپس از آنها در آموزش و پرورش استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: اصولا ما روال وجود حق‌التدریسی‌ها در آموزش و پرورش را روال درستی نمی‌دانیم و اگر آموزش و پرورش می‌خواهد موفق باشد باید این شیوه را روز به روز محدودتر کند.

نماینده یک فرد عادی نیست

رییس مجلس همچنین با تایید توزیع کارت سوخت بین نمایندگان مجلس گفت: به طور قطع میان مردم و نمایندگان تفاوت وجود دارد و نماینده یک فرد عادی نیست و دولت نیز با تصریح بر اینکه نمایندگان مانند مدیران دولتی وظایفی بر عهده دارند، موافقت کرد که نمایندگان مجلس علاوه بر ۱۰۰ لیتر بنزین در ماه ۲۰۰ لیتر بنزین اضافه نیز دریافت کنند.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان نمی‌توانند با وسیله نقلیه عمومی به حوزه انتخابیه خود سرکشی کنند، افزود: بالاخره استفاده از وسیله نقلیه عمومی نیز نیازمند مصرف بنزین است؛ بنابراین تفاوتی در این زمینه وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا ارائه بنزین آزاد در بخش‌های دولتی خلاف مصوبه مجلس در مورد سهمیه‌بندی بنزین نیست، گفت: دولت موظف بود بنزین دستگاه‌های دولتی را با نرخ غیر از مصوبه مجلس عرضه کند، بنابراین کار خلافی در این زمینه انجام نداده است.