یک استعفای دیگر در تیم جورج بوش

دنیای‌اقتصاد- با کناره‌گیری آلبرتو گونزالس، دادستان کل آمریکا و از معتمدین جورج بوش، تعداد همفکران رییس‌جمهور آمریکا در جهت‌گیری‌های تندروانه باز هم کاهش یافت. آخرین استعفای پیشین، مربوط به کارل راو بود که مغز متفکر کاخ سفید لقب گرفته بود. دنیای اقتصاد- آلبرتو گونزالس دادستان کل آمریکا زیر فشار منتقدان که وی را فاقد صلاحیت و صداقت برای کار در وزارت دادگستری دانستند، سرانجام در روز جمعه استعفا داد.

به گزراش رویتر از واشنگتن، هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات خواستار برکناری وی از مقام دادستانی کل ایالات متحده بودند اما جورج بوش حاضر نبود که دست از حمایت دولت قدیمی و تگزاسی‌اش بردارد، فشارها برای برکناری گونزالس از زمان مطرح شدن پرونده استراق سمع دولت بوش، شدیدتر شد. سناتورهای آمریکا معتقد بودند که گونزالس با ادای شهادت دروغ، پرونده را از مسیر واقعی‌اش خارج کرده است. وی اولین دادستان کل آمریکا بود که تبار لاتینی داشت.

وزارت دادگستری خبر این استعفا را طی کنفرانس خبری اعلام کرد.

پل کلمنت قرار است تا زمان انتخاب فردی جدید به این سمت، مسوولیت‌های دادستانی کل را انجام دهد. مایکل چرتوف، رییس اداره امنیت کشور یکی از کاندیداهای احتمالی این پست است. جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا فعلا در استرالیا به سر می‌برد و به همین دلیل جانشین قطعی گونزالس هنوز معلوم نیست. آلبرتو گونزالس یکی دیگر از نومحافظه‌کاران تندروی بوش بود که از زمان به قدرت رسیدن دموکرات‌ها در کنگره ناگزیر از کناره‌گیری از قدرت شده‌اند و جای خود را به افراد داده‌اند.

پیش از این دونالد رامسفلد، وزیر دفاع ایالات متحده، رابرت پورتمن، مدیر بودجه، دان بارتولد، مشاور کاخ سفید، کارل راو، مشاور سیاسی و مغز متفکر کاخ سفید با کناره‌گیری ازقدرت، کاخ سفید را ترک کرده‌اند و پل ولفوویتز،‌ رییس بانک جهانی که از او به معمار جنگ عراق یاد می‌شود، در اثر رسوایی مالی ریاست بانک جهانی را ترک کرد و خانه‌نشین شد. احتمالا آلبرتو گونزالس آخرین نفر فهرست مستعفیان کاخ سفید نخواهد بود، تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده است، پیش از پایان دوره ریاست جمهوری بوش از سمت خود استعفا خواهد داد.