تجلیل لس‌آنجلس ویکلی از ناظری

نگاه سوم - شهرام ناظری همراه ارکستر فلارمونیک لس‌آنجلس به تازگی در سالن والت دیسنی لس‌آنجلس به اجرای کنسرت پرداخته بود که مورد استقبال قرار گرفت. در بازتاب‌های این اجرا برخی از رسانه‌ها این خواننده ایرانی را «پاواروتی» ایران خواندند و از او اینچنین تجلیل کردند.

در همین رابطه هفته‌نامه لس‌آنجلس ویکلی در مقاله‌ای راجع به «شهرام ناظری» او را خواننده‌ای بزرگ نامید و عنوان کرد که او از «پاواراتی» مقام بالاتری دارد. در این گزارش آمده است: «شهرام ناظری» با اندکی مبالغه در ایران به عنوان بلبل فارسی و پاواراتی ایران معروف است. اما اجرایی که هفته قبل در سالن دیزنی برگزار شد، نشان داد که این القاب نمی‌تواند قدرت و قوتی را که در صدای اوست به خوبی وصف کند.

این گزارش می‌افزاید: القابی چون بلبل و پاواراتی البته زیبا اما ناکافی است چون بسیار دور از سادگی پر رمز و راز صدای «شهرام ناظری» است. البته صدای «ناظری» به دلربایی صدای بلبل است اما محدوده صدایش حتی برای کسی که زبان او را نمی‌فهمد از ورای تجربیات معمولی موسیقی می‌گذرد و تجربه‌ای پراحساس را برای شنونده به ارمغان می‌آورد.

به نوشته این هفته‌نامه «ناظری» مثل پاوارتی یک خواننده تنور نیست اما صدایش با انعطاف جادویی که دارد گاه در حد یک زمزمه می‌شود و گاه با حجمی بسیار زیاد شنونده را در خود غرق می‌کند. لس‌آنجلس ویکلی در مورد صدای ناظری نوشت: «شهرام ناظری» مثل یک خواننده جاز صدای خود را به خوبی با فراز و فرود شعر و موسیقی هماهنگ کرده است و توانسته فضای صوتی خوبی را برای یک تصویرسازی با صدا برای شنوندگان فراهم کند.

در پایان این گزارش آمده است: هدف «حافظ ناظری» از نوشتن سمفونی رومی زدن پلی میان فرهنگ شرق و غرب بوده است. بدون اینکه هیچ کدام از سازها اثر دیگری را خنثی کند و می‌توان گفت او در این زمینه موفق بوده است. حافظ ناظری در این باره می‌گوید: برای اولین بار در تاریخ موسیقی خاورمیانه و از میان ۳۰۰ کنسرتی که هر هفته در لس آنجلس برگزار می‌شود لوس‌آنجلس ویکلی این کنسرت را به عنوان مهم‌ترین خبر هنری هفته انتخاب کرد.