غلامحسین نوذری، سرپرست جدید وزارت نفت دیروز با صدور احکامی، تکلیف دو پست کلیدی این وزارتخانه را مشخص کرد؛ براساس این احکام، اکبرترکان، چهره مشهور تکنوکرات به معاونت برنامه‌ریزی و حسین نقره کار شیرازی از دیگر چهره‌های تکنوکرات به معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت منصوب شدند. ترکان و نقره‌کار شیرازی معاونان نوذری شدند

تکنوکرات‌ها در وزارت نفت

دنیای اقتصاد- با حکم غلامحسین نوذری سرپرست وزارت نفت، اکبر ترکان به عنوان معاون برنامه‌ریزی این وزارتخانه منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نوذری در حکم دیگری، حسین نقره کار شیرازی را به سمت معاون امور بین‌الملل وزارت نفت منصوب کرد. بنابراین گزارش، محمدرضا مقدم معاون سابق برنامه‌ریزی وزیر نفت و نژاد حسینیان نیز معاون سابق امور بین‌الملل وزیر نفت بود.

ترکان، دارای مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی بوده و در حال حاضر مشغول تحصیل دوره دکترا است. وی پیش از این در دوره ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی وزیر دفاع و راه و ترابری بود و در دولت خاتمی نیز به مدیریت عامل سازمان گسترش صنایع منصوب شد. ترکان در صنعت نفت نیز صاحب سوابقی است که معاونت وزیر نفت و مدیریت عامل شرکت نفت و گاز پارس مهم‌ترین آنها به حساب می‌آید.

نقره‌کار شیرازی نیز در رشته مدیریت اداری از آمریکا، مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرده است. وی سرپرستی وزارت بازرگانی، استانداری فارس و سفارت ایران در کشورهای اتریش، نروژ و ایسلند و نیز سازمان ملل متحد را به عنوان سمت‌های مدیریتی در کارنامه خود می‌بیند. نقره‌کار در دوره‌های مختلف رییس دانشکده‌های بازرگانی، بیمه و علوم بانکی و دانشکده روابط بین‌المللی وزارت امورخارجه بوده و تدریس در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و شهیدبهشتی را نیز تجربه کرده است. ریاست هیات‌مدیره شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران آخرین مسوولیت وی پیش از این به حساب می‌آید.

در عین حال وکیلی رییس پژوهشگاه صنعت نفت جایگزین ترکان در شرکت نفت‌وگاز پارس شد و همین‌طور ابوالحسن خاموشی، جایگزین مهدی بازارگان در سمت مدیرعاملی شرکت مهندسی و توسعه نفت انتخاب شده‌است.

همچنین وزیر سابق نفت در مراسمی‌ که از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای تجلیل وی تشکیل شده بود، اظهار کرد: در دو سال گذشته به گونه‌ای تلاش کردیم که در پایان راه با سربلندی ثابت کنیم کارکنان نفت هستند که صنعت نفت را اداره می‌کنند و ضرورتی به ورود افرادی از بیرون صنعت نداریم. در صنعت نفت به اندازه کافی متخصص، مدیر، دانش و فناوری وجود دارد.

به گزارش ایسنا کاظم وزیری‌هامانه گفت: در دو سال گذشته کار‌هایی در این صنعت انجام شد که شاید کسی انتظار آنها را در این مدت زمان نداشت و امیدوارم در ادامه راه با حمایت و کمک به مدیریت جدید صنعت نفت، استوارتر و با سرعت بیشتر راه طی شود.

وزیری ‌هامانه درباره طرح کارت هوشمند نیز تصریح کرد: این طرح که هم طرفدار دارد و هم مخالف و از سوی برخی تایید می‌شود و از سوی برخی رد، بخش‌های مختلفی داشت که کسی نمی‌تواند فعالیت‌های انجام شده در بخش مربوط به وزارت نفت را نفی ‌کند.

وی با تاکید بر این که درصد خطا و اشکالات طرح کارت هوشمند بر خلاف بزرگنمایی‌هایی که می‌شود، بسیار اندک است، تصریح کرد:‌ بسیاری از شما می‌دانید که چرا برخی طرح کارت هوشمند را تخطئه می‌کنند؟

رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز در این مراسم گفت: طی ۱۰۰ سال گذشته برای اولین بار در دو سال اخیر یک مدیر نفتی مسوولیت وزارت نفت را بر عهده گرفت که منجر به مثبت شدن همه شاخص‌ها شد.

کمال دانشیار با بیان این که در صنعت نفت نیرو‌های مدیریتی قوی وجود دارد، خاطرنشان کرد: امیدوارم بار دیگر مدیریت صنعت، دست نفتی‌ها بیفتد و اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. وی با تاکید بر این که باید تامین نیروی انسانی متخصص و اطلاعات فنی موردنیاز خاورمیانه از ایران باشد، گفت: نباید دانشگاه صنعت نفت را تضعیف کنیم و مجموعه بیرون صنعت نفت باید متوجه باشند که در این صنعت همه مسائل پیش‌بینی شده و نظارت‌های بیش از حد، محدود کردن مدیریت‌ها و نظام هماهنگ پرداخت فقط خسارت‌بارند. هامانه میهمان همیشگی جلسات دولت

به گزارش خبرگزاری فارس، در جلسه اخیر هیات دولت، رییس‌جمهوری از زحمات و تلاش‌های کاظم وزیری‌هامانه، وزیر سابق نفت تشکر کرده و از وی خواست در تمامی جلسات هیات دولت به عنوان مشاور وی حضور داشته باشد.

بنا بر این گزارش، احمدی‌نژاد خواستار استفاده از نظرات و تجربیات هامانه درامور مربوط به نفت و گاز کشور در تصمیم‌گیری‌ها شده است.