دیدار خاتمی و قالیباف از «رسول عشق و امید»

نگاه سوم- در هشتمین شب از شب‌هایی که سوئیت سمفونی «رسول عشق و امید» در تالار وحدت اجرا می‌شود، سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهور سابق و محمدباقر قالیباف شهردار تهران حضور پیدا کردند. حضور خاتمی و قالیباف با استقبال مردم روبه‌رو شد و قبل از شروع برنامه و بعد از پایان آن مردم اطراف این دو شخصیت جمع شده بودند و مشغول عکاسی و گرفتن امضا بودند. در این برنامه خاتمی و قالیباف با چکناواریان و شجاعی دیدار و گفت‌وگو کردند. این سوئیت سمفونی با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است که به همین د لیل اجرا، پنج روز تمدید شد و تا دوم شهریور تالار وحدت میزبان «رسول عشق و امید» خواهد بود. سوئیت سمفونی «رسول عشق و امید» به نویسندگی و کارگردانی «سیدمحمد شجاعی» و آهنگ‌سازی «لوریس چکناواریان» توسط ارکستر سمفونیک تهران به همراه گروه کر دفتر موسیقی و شعر و گروه حرکات نمایشی اجرا می‌شود. سوییت سمفونی رسول عشق و امید، در حالی برگزار می‌شود که ژاله صادقیان در آن روایتی از خلقت انسان را روایت می‌کند. عیسی(ع) با دو صدای سوپرانو و باریتون و روایت گروه کر آغاز و با ریتم‌های زیر ویولن و نجوای هله‌لویا (شکرگزاری) همراه است، سازهای بادی و زهی تلفیق‌شده بودند و تک ضرب‌های کوبه‌ای با تک‌خوانی‌های مردانه ادامه می‌یابد. میلاد حضرت‌عیسی(ع) با چنگ شروع شد، به‌همراه زخمه‌های ریز ویولن و گروه کر که در مدح‌مریم(س) خوانده شدند. عروج عیسی(ع) به آسمان را پس‌زمینه قرمز و لحن حماسی سازهای زهی با تاکید سازهای چون ترومپت و ابوا به‌تصویر کشیده می‌شود که با سر میزان‌های سنج و صدای گروه کر همراه است.صحنه مصلوب شدن حضرت عیسی(ع) با فضاسازی مینور و برخی‌ سازها همراه است.فلوت با پیش‌زمینه چنگ و ویولن سل لحن ممتد تصاویر تحسین جمال محمد‌(ص) را به‌وجود می‌آورد و ساکسیفون ابوا، ترومپت و ویولن بستر «اقرا باسم ربک الذی خلق» شده‌اند. قطعه بعد کوبه‌ای آغاز و کلارنیت و ساکسیفون فرم‌های رفت و برگشت ویولن را با پیش‌زمینه قرمز صحنه و ریتم‌های غافلگیرکننده پرکاشن درهم آمیختند.حرکات موزون با رنگ‌های شاد و لحن و روایی ادامه داشت و عید غدیر با تک‌نوازی فلوت و نت‌های ویولن شروع شد. پس از آن نمایش بیعت یاران است با علی(ع)، اندکی بعد ویولن سل‌ها و کنترباس‌ها و ضرب می‌آمدند و وفات حضرت رسول‌(ص) ملودی سازهای بادی با همراهی ملایم ویولن‌ها و چنگ است.حکومت علی(ع)، با مضمون عدالت توسط ریتم ملودیک سازهای زهی و همراهی گروه کر اجرا می‌شود. شهادت حضرت علی(ع) با لحن حزین کنترباس و سازهای کوبه‌ای آغاز و ویولن‌ها و سازهای بادی مرثیه‌سرایی می‌کنند.بادی‌ها با هارمونی و یولن‌ها ترکیب شده و بار دیگر کلیپی از واقعه عاشورا خلق می‌کند. شام غریبان را سنج و کوبه‌ای‌ها آغاز و ترکیب ویولن سل و کنترباس‌ها جا را برای سازهای بادی باز می‌کند. گروه کر مرثیه‌شان را بر ملودی فلوت و ریتم سازهای زهی خواندند. قطعه حضرت مهدی(عج) با بیانی ملودیک و رومانتیک توسط گروه کر اجرا می‌شود که در میان زهی‌ها، چنگ به رنگ‌آمیزی اثر پرداخت، سرضرب‌های ریتمیک را کنترباس و ویولن سل اجرا می‌کنند.روز رستاخیر هارمونی تونال سازهای بادی با تلفیق اصوات در گروه کر است که ناگهان جای خود را به لحن کلاسیک سازهای بادی می‌سپارد. این قطه اوج‌گیری احساسی سازهای بادی و گروه کر است که با ضرب مکرر کوبه‌ای‌ها و سنج به پایان می‌رسد.