ناظری از مولانا در لس‌آنجلس خواند

نگاه سوم - امسال سال مولانا است. هشتصدمین سال تولد مولانا که از سوی یونسکو ارج نهاده شده است، برای بسیاری روشن است که سه دهه تلاش‌های شهرام ناظری در راه معرفی نگاه و جهان‌بینی مولانا در موسیقی اصیل ایرانی بود که باعث شد تب مولانا جهانگیر شود. جمعه شب نیز صدای ناظری با ارکستر فلارمونیک لس‌آنجلس و پنجه‌های حافظ ناظری در سالن کنسرت والت دیزنی طنین‌انداز شد. در این اجرا که به مناسبت هشتصدمین سال تولید مولانا برگزار شد، شهرام ناظری برای اولین بار سمفونی رومی را اجرا کرد. ارکستراسیون ناظری برای اجرای این اثر ترکیبی از هفت ساز مختلف که دو ساز سه تار، تنبک و دف ایرانی از آنها هستند.شهرام ناظری برای سی سال معرفی مولانا به غرب و تاثیر موسیقی‌اش «نشان شوالیه» را که بزرگ‌ترین نشان فرهنگی فرانسه است را دریافت کرد.

ناظری درباره رفتن به دنبال مولانا می‌گوید: «به طور کلی ریشه رفتن به دنبال مولانا این بود که به دنبال یک سری لحن‌های گمشده حماسی آواز بودم و وقتی یک سرنخ به دست آوردم متوجه شدم فردوسی و مولانا بیشتر آن حس را جواب می‌دهند. این باعث شد که من به مولانا روی بیاورم.

وی ادامه داد: زمانی که شروع به خواندن اشعار مولانا کردم استادانم مخالفت کردند، اما آرام آرام این نوع اشعار هم جا افتاد. خیلی از خواننده‌ها با این کار و طرز تفکرم مخالفت می‌کردند اما بعد از مدتی دیگران هم شروع به خواندن اشعار مولانا کردند. ناظری درباره شکل گرفتن بحث‌های بسیار در مورد مولانا در سال‌های اخیر می‌گوید: فلسفه و تفکر بسیار عمیقی که پشت سرمولانا است در غرب دوانده شده است.

در زندگی ماشینی امروز هم حس و نیازی به یک آرامش و پیوند با آفرینش احساس شده و همین علت باعث شد مردم به سمت مسائل درونی و معنوی بروند و خود به خود در این حالت به سلطان عشق که مولانا است رسیدند و به همین خاطر کتاب‌های مولانا امروز از پرتیراژ‌ترین کتاب‌های دنیا شده است.

حافظ ناظری نیز که در کنار پدر از کودکی با موسیقی و شعر ناب آشنا شده است به لس‌آنجلس‌تایمز در باره این کنسرت گفته است: سعی کردیم که فلسفه مولوی را با پیام عشق و صلحی که در اشعارش بوده به تصویر بکشیم و این چالش بزرگی برای من است چون امروز در تمام رسانه‌ها تنها جنگ را تبلیغ می‌کنند.تلاش می‌کنم مانند پلی میان شرق و غرب عمل کنم و سعی می‌کنم صدای میلیاردها نفری باشم که به جای جنگ فریاد صلح می زنند و فکر می‌کنم این چیزی است که مولوی آن را درک کرده است.این کنسرت که به دنبال کنسرت‌هاش شهرام ناظری در راه معرفی مولانا بوده است به گفته حافظ ناظری با عدم حمایت مالی روبه‌رو بوده است و حتی موفق به ضبط این کنسرت‌ نشدند. قیمت بلیت‌های این کنسرت بین ۳۵ تا ۱۵۰ دلار بوده است.