دنیای‌ اقتصاد- وزیر کشور از توزیع سهمیه‌های بنزین اقشار خاص به صورت منطقه‌ای خبر داد. در همین حال، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی هم در حالی که فصل سفر رو به پایان است از مردم خواست که نگران سهمیه‌ سفر نباشند و اطمینان داد افرادی که تاکنون سفر نرفته‌اند می‌توانند یک سفر معقول بروند.

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس درباره منابع حاصل از صرفه‌جویی مجلس، نظری مخالف دولت دارند، این در حالی است که کم‌توجهی به مدیریت قانون سهمیه‌بندی، باعث شده تا حجم ترافیک در کلانشهرها رو به تزاید گذارد و همانند روزهای قبل از سهمیه‌بندی شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری ایرنا از بازار داغ دلالان بنزین آزاد به خصوص در ساعات پایانی شب خبر می‌دهد.

۱۰۰هزار کارت برای مسافربرهای شخصی

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور در حاشیه برگزاری هجدهمین همایش فصلی خانه احزاب در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تخصیص سهمیه‌های بنزین خاص و سهمیه آژانس‌ها و مسافربرهای شخصی، گفت: کار مربوط به تخصیص سهمیه بنزین آژانس‌ها و تاکسی‌ها به مرحله پایانی رسیده و تا چند روز آینده همه کارت‌های سوخت آنها توزیع می‌شود.

پورمحمدی افزود: بسیاری از مسافربرهای شخصی، وقتی شرط‌های ما از جمله خط‌کشی روی خودرو و حرکت در خطوط مشخص مسافربری را مطرح کردیم، برای گرفتن کارت مراجعه نکردند. از ۲۲۰‌هزار مسافربر شخصی اولیه که ثبت نام کرده بودند، حداکثر ۱۰۰‌هزار نفر مراجعه و کار خود را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به برکت سهمیه بندی بنزین نظام آماری ما در حال اصلاح است و این طبیعی است که وقتی می‌خواهیم نظم ایجاد کنیم بی‌نظمی‌ها خود را نشان می‌دهد، درباره سهمیه‌های خاص اظهارکرد: سهمیه خاص کلمه‌ای است که نمی‌توان برای همه آن را عنوان کرد. به عنوان نمونه تعریف خبرنگار در تهران و شهرستان‌ها متفاوت است و اینکه تشخیص دهیم، چه کسی تولیدکننده روستایی و چه کسی صنعتی است.

نظر مخالف درباره منابع حاصل از صرفه‌جویی

حسن مرادی، عضو کمیسیون انرژی درباره منابع حاصل از صرفه‌جویی بنزین گفت: طبق قولی که دولت به مجلس داده است، منابع حاصل از صرفه‌جویی در بنزین باید صرف توسعه ناوگان حمل و نقل شهری شود نه چیز دیگر. مرادی با بیان اینکه دولت چند محل دیگر از جمله ارائه خدمات الکترونیکی، کمک به بیمه بیکاری و حمایت از زنان سرپرست خانوار را در لایحه مصرف منابع صرفه‌جویی بنزین آورده است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس و مردم از دولت انتظار ندارند و راضی نیستند دیناری از این پول غیر از توسعه حمل و نقل شهری، اتوبوسرانی و ساخت راه‌آهن در جای دیگر هزینه شود.

نماینده اراک خطاب به دولت با بیان این‌که اجازه دهید نرخ‌مان نشکند، عنوان کرد: اگرچه موارد ذکرشده در لایحه یاد شده (مصرف منابع صرفه‌جویی بنزین) مهم است، اما اگر این بدعت باب شود، تمام چاله‌هایی که وجود دارد نیاز به پر کردن دارد و بخش‌های دیگر مثل کشاورزی، بهداشت و درمان و صنعت نیز درخواست استفاده از این منبع را می‌کنند و می‌گویند چرا به فلان بخش دادید و به بخش ما ندادید؟ وی اظهار کرد: اگر قرار باشد ۵/۱میلیارد دلار دیگر بنزین وارد شود، با ۵/۲‌میلیارد دلار قبلی، یعنی ۴‌میلیارد دلار واردات بنزین در سال‌جاری، و این با روال قبلی تنها یک‌میلیارد دلار اختلاف دارد که روش خوبی نیست. در همین حال حسین نجابت درباره لایحه صرف منابع حاصل از صرفه‌جویی بنزین گفت: این صرفه‌جویی در اقتصاد کلان کشور اتفاق افتاده است نه در بودجه؛ و زحماتی که مردم و دولت متحمل شدند، سبب شد تا از منابع کشور ۴‌میلیارد دلار هدر نرود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که صرفه‌جویی به این معنا که بودجه‌ای تصویب شده باشد و بعد از سهمیه‌بندی بنزین بخشی از آن مصرف نشده باشد نیست، تصریح کرد: به خاطر صرفه‌جویی در اقتصاد کلان کشور، دولت در لایحه مورد بحث، برای اصلاح چهار تا پنج نیازی که خود تشخیص داده است، تقاضای اعتبار کرده است و پول اضافه از بودجه نمی‌خواهد. به گفته عضو هیات رییسه مجلس این لایحه هزینه جدا از بودجه سالانه است و ارتباطی به بودجه ندارد و می‌تواند در قالب متمم تقدیم مجلس شود.

نماینده مردم تهران در مجلس برای موفقیت حتمی در طرح سهمیه‌بندی بنزین، اولویت اول صرف شدن این منابع را توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی ذکر و عنوان کرد: اگر حمل و نقل عمومی توسعه و بهبود یابد، مردم به راحتی می‌پذیرند که از خودروی شخصی خود حداقل برای کارهای عادی استفاده نکنند و از وسایل عمومی استفاده کنند.

سفر معقول با بنزین سهمیه‌ای

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیزگفت: مردم نگران سهمیه بنزین ویژه سفر نباشند، افرادی که تاکنون سفر نرفته اند می‌توانند یک سفر معقول بروند.

حمید بقایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درمورد اختصاص بنزین ویژه سفر افزود: در حال انجام توافقات لازم در این زمینه با وزارت نفت هستیم و به طور حتم طی روزهای آینده تفاهم نامه امضا می‌شود.

بازار سیاه سازمان یافته

یک عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که بنزین سهمیه خودروهای دولتی، تاکسی‌ها و وانت بارها به صورت آزاد به خودروهای شخصی فروخته می‌شود، اظهار کرد: این کار به صورت سازمان یافته و نامحسوس انجام می‌شود.

حسن مرادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب از این اقدام ابراز نگرانی کرد و متذکر شد: این روش ضربه بزرگی به آرمان دولت و مجلس که سهمیه‌بندی بنزین بود، زده است.

نماینده مردم اراک در مجلس با تاکید بر این که در روزهای اخیر، بنزین زیادی در جامعه عرضه می‌شود، آن را ناشی از فروش و جابه‌جایی سهمیه‌هایی که دست مردم است عنوان کرد.