عقب‌نشینی در مساله هسته‌ای آغاز عقب‌نشینی‌های پی‌درپی است

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سفیر جمهوری اسلامی ایران باید مظهر دقیق و کامل آرمان‌های دینی و اسلامی باشد، تاکید کرد: دیپلماسی موفق باید مبتنی بر فعالیت فرهنگی گسترده و ارتباطات وسیع باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل در گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اظهار کرد: انتظاری که در داخل و خارج از کشور از سفیر جمهوری اسلامی ایران می‌رود این است که تجسم آرمان دینی و اسلامی باشد و در عین حال شناخت کافی و درستی از این واقعیت‌ها داشته باشد. وی افزود: صد سال پیش سرمان پایین بود و به دنبال راهی بودیم که دیگران به ما نشان می‌دادند، اما امروز سینه سپر کرده‌ایم و سر بالا گرفته‌ایم و راه دیگری را نشان می‌دهیم و دیگران را هم به آن دعوت کرده‌ایم بنابراین باید دائما به این نقش جهانی خود توجه داشته باشیم. حداد عادل یکی از وظایف دیپلمات‌ها را فعالیت اقتصادی خواند و گفت: باید فعالیت اقتصادی روی عرصه فرهنگی بنا شود، در آن صورت است که این فعالیت‌ها می‌تواند کاملا بهره‌مند از خوش‌بینی فرهنگی شود که در عرصه اول ایجاد می‌شود.

وی افزود: بر فراز این دو سکوی فرهنگی و اقتصادی است که می‌توان شاخص فعالیت‌های سیاسی را بنا کرد و سفیری که در این عرصه‌ها اقتصادی و فرهنگی کم توجه باشد، مثل کسی است که می‌خواهد یک مجسمه ده متری را در حیاط کوچک خودش بنا کند.

وی با اشاره به آرمان جمهوری اسلامی ایران، انسان دینی و زندگی و جامعه دینی را آرمان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران برشمرد که در نقطه مقابل آن سکولارسیم قرار دارد و گفت: آرمان و واقعیت، دو مطلب جدا از هم هستند؛ به‌طوری‌که آرمان‌ها همواره در کنار واقعیت‌ها هستند و در واقع دو روی یک سکه‌اند. حداد عادل افزود: میان آرمان و واقعیت‌ همواره چالشی وجوددارد، به‌طوری‌که آرمان واقعیت را به چالش می‌کشد و واقعیت آرمان را.

رییس مجلس با بیان اینکه خیلی‌ها پیروزی انقلاب اسلامی را یک اتفاق می‌دانستند، تاکید کرد: در اوایل انقلاب خود ما هم فکر نمی‌کردیم که پیام انقلاب این همه برد و قدرت داشته باشد، امروز هم از ظرفیت‌های این پیام غافل هستیم. رییس مجلس گفت: یکی از موضع‌گیری مهم و موثر مجلس در عرصه سیاست خارجی پشتیبانی از غنی‌سازی هسته‌ای بوده است و مجلس به این باور رسیده که عقب‌نشینی در مساله هسته‌ای به معنی پذیرش سلطه بیگانه بر این کشور است و باورمان این است که این تنها عقب‌نشینی نخواهد بود؛ بلکه آغاز عقب‌نشینی‌های پی در پی خواهد بود و اگر قرار باشد در قدم آخر ایستادگی کنیم، بهتر از آن است در قدم اول بایستیم. حداد عادل گفت: مجلس در مساله هسته‌ای مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن دولت را ملزم به ادامه غنی‌سازی کرد.

حداد عادل گفت: ما تلاش می‌کنیم یار شاطر شما باشیم نه بار خاطر شما و همواره مددکار شما هستیم، بنابراین امیدواریم با آگاهی از نقشی که می‌توانیم در جهان اسلام داشته باشیم، وظیفه خود را در داخل و خارج از کشور به نحو احسن انجام دهیم.