ابراز امیدواری به گسترش روابط تجاری ایران و ترکمنستان

رییس جمهوری ایران بعد از افغانستان به ترکمنستان رفت تا زمینه گسترش بیشتر فراهم شود.

احمدی نژاد که دیروز با قربان قلی‌بردی محمد‌اف رییس جمهوری ترکمنستان دیدار کرد از همتای ترکمنستانی‌اش خواسته است تا برای تعمیق هر چه بیشتر همکاری‌ها، راهکارهایی را به ایران ارائه دهد تا در سفر آینده وی به تهران این پیشنهادها را به بحث بگذارند.

رییس جمهوری که امروز در نشست شانگهای به عنوان عضو ناظر شرکت می‌کند، تلاش دارد تا زمینه‌های عضویت کامل کشورمان را در این سازمان فراهم کند. محمود احمدی نژاد سفر خود به عشق آباد را نقطه آغازی بر گسترش هر چه سریع‌تر روابط با ترکمنستان خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از سیاست‌های داخلی و مسائل بین‌المللی دولت ترکمنستان حمایت کرده و حمایت خود را نیز ادامه خواهد داد، زیرا معتقدیم مرزهای دو کشور مرزهای دوستی و گسترش همکاری بین عشق آباد و تهران است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران همواره از استقلال کشور ترکمنستان حمایت کرده و خواهد کرد، افزود : جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار دولت و ملت ترکمنستان ایستاده است، زیرا ملت ترکمنستان ملتی با ایمان، سلحشور و شجاعند.

رییس جمهوری به روابط ۱۷ ساله دو کشور اشاره کرد و گفت: در طول ۱۷ سال گذشته روابط ایران و ترکمنستان با داشتن فرهنگ و ملت یکپارچه از عمق و گسترش بالایی برخوردار بوده است، امروز همکاری‌های فراوانی با کشور دوست و بردار ترکمنستان خود داریم که اجرای طرح‌های آب، حمل‌ونقل و تجارت و انرژی از جمله موافقتنامه‌های همکاری بین دو کشور است.

بنا بر این گزارش، در این نشست خبری قربان قلی بردی محمد اف نیز ضمن مثبت خواندن روابط دو کشور ایران و ترکمنستان گفت: در جریان این سفر مذاکرات خوبی با همتای ایرانی خود داشته‌ام که این مذاکرات در عمیق‌تر کردن روابط بین دو کشور تاثیر فراوانی دارد.

وی افزود: توافق‌هایی که صورت گرفته در روابط فرهنگی این امکان را برای کارشناسان فرهنگی دو کشور ایجاد خواهد کرد تا در ساخت فیلم‌های مشترک گام‌های مطلوبی بردارند.

رییس جمهوری ترکمنستان ادامه داد: با احمدی نژاد در خصوص تجارت بحث‌های خوبی داشتیم و امیدوارم در آینده نزدیک روابط دو کشور ایران و ترکمنستان بیش از گذشته شود، به طوری که رفت و آمدهای زیادی بین تجار ایرانی و تجار ترکمنستان برقرار شود.

یک بیانیه مشترک و چهار تفاهمنامه همکاری به امضای رییسان جمهوری و مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان رسید.

در همین رابطه، تفاهمنامه همکاری بازرگانی دو کشور از سوی وزیر بازرگانی ترکمنستان و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه صدا و سیما میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان به امضای وزیر امور خارجه ایران و وزیر فرهنگ ترکمنستان رسید. همچنین تفاهمنامه برای بهره‌برداری از سد دوستی و همچنین ساخت سد انحرافی شیرتپه از دیگر اسناد امضا شده میان مسوولان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در سفر احمدی‌نژاد به عشق‌آباد بود.