لایحه مجازات اسلامی تا سه ماه دیگر درمجلس

سخنگوی قوه قضائیه از تقدیم لایحه مهم و زیربنایی قانون مجازات اسلامی تا سه ماه آینده به مجلس خبر داد. همچنین اعلام کرد که رییس کل دادگستری استان تهران، مسوول تحقیق درخصوص محتوای نامه خانواده‌های دانشجویان زندانی امیرکبیر تهران شد.

پس از ۱۶ سال که از اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی در ایران می‌گذرد. بالاخره، سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه تا سه ماه آینده این لایحه به مجلس تقدیم می‌شود، از نمایندگان ملت خواست که در فرصت باقی مانده تا پایان زمان تمدید اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی، این لایحه را تصویب کنند تا لایحه یاد شده به قانون دائمی تبدیل شود. جمشیدی با بیان اینکه «قانون تعزیرات ۹۰درصد جرایم را پوشش می‌دهد»، گفت: قانون حدود، قصاص، دیات و کلیات که سایر بخش‌های مربوط به قانون مجازات اسلامی است، پس از انقلاب اسلامی به مجموعه قوانین کشور افزوده شده و ضرورت داشت، این قانون برای سال‌ها به صورت آزمایشی اجرا شود تا مشکلات آن مشخص شود.

وی با تشریح اقداماتی که برای تدوین لایحه مجازات اسلامی تاکنون در قوه قضاییه صورت گرفته، گفت: تا سه ماه آینده تغییرات جدیدی در این لایحه صورت خواهدگرفت و با تصویب مجلس خلایی که درخصوص این قانون در کشور وجود داشت، مرتفع می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین گزارش عملکرد سه ماهه قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی را ارائه کرد و گفت: آیین‌نامه‌ای در خصوص اجرای بهتر این قانون تدوین خواهد شد.

جمشیدی افزود: بر اساس این گزارش، ۱۹۱نفر در قالب ۳۰هیات نظارت استانی به‌سراسر کشور اعزام شدند تا چگونگی اجرای قانون‌احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی را بررسی کنند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در مدت بررسی این گزارش، ۲۴۸مورد شکایت به هیات نظارت به حفظ حقوق شهروندی استان‌ها واصل شد و این شکایات در شعب دادگاه‌های خاصی که به همین منظور تشکیل شد، مورد رسیدگی قرار گرفت.

کشف سه‌هزار کارت سوخت

علیرضا جمشیدی، همچنین از کشف سه‌هزار کارت هوشمند سوخت در یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت در شهرستان ایلام خبر داد و گفت که دو نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند.

وی گفت: این کارت‌های هوشمند سوخت مربوط به سه‌هزار کارت مفقودی بوده‌است و تحقیقات از متهمان این پرونده ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: پرونده دو متهم دستگیر شده در این رابطه در دادگستری شهرستان ایلام در حال رسیدگی است.

جمشیدی در خصوص پرونده موسوم به گروه شیطان پرستان که اخیرا جمعی از هواداران آن در حوالی کرج دستگیر شدند، گفت: این یک پرونده عادی نبود. این گروه اهداف پشت پرده داشتند.

وی افزود: این گروه محلی را برای فساد تهیه کرده بودند و با تحقیقات صورت گرفته در دادسرای کرج، این گروه سمبل و علائمی از شیطان پرستان را در محل فعالیت خود نصب کرده بودند.

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: در مراحل اولیه رسیدگی، از این گروه ۱۵۲ بطری مشروبات الکلی و ۱۰۰گرم مواد مخدر کشف شد و ۲۴۲ نفر نیز مورد بازجویی قرار گرفتند.

جمشیدی با بیان اینکه ۱۵ نفر از بازداشت‌شدگان هنوز آزاد نشده‌اند، گفت: اتهام این افراد ترویج فعل حرام، فساد و فحشا و ایجاد مراکز فساد و فحشا است.

وی همچنین در خصوص دستگیری متهم پرونده‌ای ۳۰۰میلیارد ریالی در کرج، گفت: متهم این پرونده که پزشک است، با تاسیس شرکتی به نام «راهگشایان خودرو» از قریب به دو‌هزار نفر کلاهبرداری کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این متهم با فریب مالباختگان به آنها وعده تحویل خودرو داد و از این طریق توانست ۳۰۰میلیارد ریال کلاهبرداری کند.

جمشیدی گفت: پرونده این فرد در دادسرای کرج در حال رسیدگی است و برای وی قرار ۵۰۰میلیارد ریالی صادر شده است. این متهم همچنان در زندان است و تحقیقات مقدماتی از وی در جریان است.

سخنگوی قوه قضاییه، رییس کل دادگستری استان تهران را به عنوان مسوول تحقیق در خصوص محتوای نامه خانواده‌های دانشجویان زندانی دانشگاه امیرکبیر تهران معرفی کرد.

وی گفت: علیرضا آوایی، رییس کل دادگستری استان تهران موظف شد، گزارشی از خواسته‌های خانواده‌های دانشجویان و ادعاهای شکنجه دانشجویان را به رییس قوه قضاییه ارائه کند.

برخی خانواده‌های دانشجویان زندانی ‌دانشگاه ‌امیرکبیر تهران اخیرا در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه تقاضاهایی در خصوص آزادی دانشجویان مطرح کردند.

جمشیدی افزود: رییس قوه قضاییه این نامه را برای رسیدگی به رییس کل دادگستری استان تهران ارجاع داده است و آوایی نیز مسوول بررسی این نامه شده است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین خبر دستگیری دو تبعه کشور چین به اتهام عکسبرداری از مراکز نظامی را تایید کرد و گفت: این دو تبعه کشور چین از طریق مرز هوایی کیش وارد ایران شدند و در حال عکسبرداری از تاسیسات نظامی در استان مرکزی دستگیر شدند.

جمشیدی افزود: پرونده این دو تبعه کشور چین در دادگستری اراک در حال رسیدگی و تحقیقات مقدماتی است.