نگاه سوم- از روز گذشته ترجمه کتاب آخر «هری‌پاتر» در کتابفروشی‌های ایران آغاز شده است و از شواهد به نظر می‌رسد که این کتاب ترجمه نسخه تقلبی این کتاب است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۳۰ تیرماه به ترجمه کتاب «هری‌پاتر و غارهای مرگبار» مجوز چاپ و نشر داده بود و این مجوز یک روز پیش از انتشار کتاب «هری‌پاتر و قدیسان مرگ» صادر شده است. به احتمال این نسخه از آخرین کتاب رولینگ که یک هکر اینترتنی چند روز قبل از انتشار کتاب اصلی، مدعی شده بود قسمت پایانی هری پاتر است و آن را روی اینترنت قرار داد، ترجمه شده است. در حالی که نسخه اصلی و لاتین هری‌پاتر در روز ۳۱تیرماه در سراسر جهان و از جمله تهران منتشر شد، این ترجمه حدود ۱۰تیرماه به وزارت ارشاد تحویل شده و در ۳۰تیرماه موفق به دریافت مجوز چاپ و نشر شده است. این اثر با عنوان متفاوت نسبت به نام اصلی کتاب با ترجمه سکینه (مهری) خرازی در ۵۶۰صفحه از سوی انتشارات نیستان جم در شمارگان پنج‌هزار نسخه به چاپ رسیده است. سایر مشخصات کتاب به این شرح است: شابک ۹۶۴۹۶۸۶۳۷۱، قیمت پشت جلد ۵۵۰۰۰ ریال، شماره کتاب شناسی ملی: ۱۰۵۲۲۵۷ و همچنین درگوشه بالایی کتاب عبارت «نسخه اینترنتی» آمده است. مجید حمیدزاده، مدیر دفتر اداره کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی اعطای مجوز و معیارهای ممیزی در برخورد با این گونه آثار با تایید انتشار کتاب یاد شده با مجوز این وزارتخانه در توضیحی به ایسنا گفت: از نظر محتوایی با این کتاب مشکلی نداریم و مجوزش را هم صادر کرده‌ایم. پشت کتاب نوشته شده است با استفاده از «نسخه اینترنتی». با این مساله که تقلبی است یا نه کاری نداریم، کتاب به لحاظ محتوایی مشکل نداشته و چاپ شده است.همچنین ویدا اسلامیه که تمام کتاب‌های هری پاتر را ترجمه کرده است در مورد کتاب ترجمه شده از نسخه تقلبی اینترنتی اظهار بی‌اطلاعی کرد: ترجمه شده‌ کتابی که در بازار موجود است را نخوانده‌ام ولی شنیده‌ام که این ترجمه از نسخه تقلبی کتاب در روی اینترنت بوده است.

وی در مورد ترجمه کتاب «هری پاتر و قدیسان مرگبار» گفت: جلد اول کتاب توسط کتابسرای تندیس آماده شده است و به زودی منتشر می‌شود و جلد دوم نیز تا آخر شهریور ماه توسط این انتشاراتی به بازار می‌آید.

حال سوال اینجا است که چگونه پیش از انتشار جهانی کتاب هری پاتر هفتم و داشتن شناسنامه کتاب این نسخه جعلی فهرست نویسی شده است و در بازار نیز منتشر شده است؟