حال و هوای کمدی در سینمای ایران

غزال صادقی

«پاداش سکوت» (مازیار میری)، «محاکمه» (ایرج قادری)، «قاعده بازی» (احمدرضا معتمدی)، «نصف مال من نصف مال تو» (وحید نیکخواه‌آزاد) که اکران خود را در هفته‌های گذشته آغاز کردند به همراه «کلاهی برای باران» به کارگردانی مسعود نوابی که جایگزین «رئیس» (مسعود کیمیایی) شد، فیلم‌های روی پرده سینمای ایران هستند. نمایی از فیلم « کلاهی برای باران»

با پیوستن آخرین فیلم نوابی به جمع فیلم‌های در حال اکران، تعداد فیلم‌های کمدی به سه فیلم رسید که حال و هوای سینما در ژانر طنز پررنگ‌تر شود. این اتفاق تلاش فیلمسازان را با ساخت فیلم‌های کمدی برای موفقیت در گیشه نشان می‌دهد. در ادامه گفت‌وگویی کوتاه با تهیه‌کنندگان فیلم‌های در حال اکران انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

«نصف مال من نصف مال تو»۴۰۰ میلیون فروش می‌کند

«نصف مال من نصف مال تو» به کارگردانی وحید نیکخواه‌آزاد و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی با بازی بازیگرانی چون محمدرضا شریفی‌نیا، شقایق فراهانی، مریلا زارعی، فرهاد آئیش و شهره لرستانی است.

این فیلم با در دست داشتن ۱۸ سینما طی دو هفته ۱۵۰میلیون فروش کرده و صدرنشین است.

علی سرتیپی تهیه‌کننده این فیلم در ارتباط نحوه تبلیغات این فیلم گفت: از پل‌های عابرپیاده برای اولین بار در تبلیغات کارمان استفاده کردیم همچنین یک تیزر تلویزیونی نیز برای تبلیغ این کار استفاده شده است. وی همچنین توضیح داد که این فیلم در تهران و شهرستان‌ها به صورت همزمان اکران می‌شود و به احتمال زیاد بالای ۴۰۰میلیون فروش خواهد کرد. این تهیه‌کننده همچنین در ارتباط با عدم حضورش در جشن خانه سینما گفت: از ابتدا نیز قصد شرکت در این جشن را نداشتیم و حتی فرم‌های مخصوص را پر نکردیم.سرتیپی همچنین درباره تشکیل فدراسیون تهیه‌کنندگان توضیح داد: فقط اتحادیه تهیه‌کنندگان را به رسمیت می‌شناسم و به عقیده من وزارت ارشاد و خانه سینما که این مشکلات را به وجود آورده‌اند، خودشان نیز باید این موانع را از سر راه بردارند.

پاداش سکوت ۲۰۰میلیون فروش می‌کند

پاداش سکوت به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری است و با بازی پرویز پرستویی، جعفر والی، مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، آتیلا پسیانی، سیما تیرانداز، مهدی صفوی، پریوش نظریه و رضا کیانیان به روی پرده رفته است. محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده این فیلم درباره فروش فیلم خود گفت: در حال حاضر که وارد هفته سوم شده‌ایم ۱۰۰میلیون فروش کرده‌ایم که از نظر من خوب بوده است.وی همچنین در ارتباط با میزان فروش خود توضیح داد: پیش‌بینی من و بسیاری از دوستان من فروش بالای ۳۰۰میلیونی این فیلم است اما متاسفانه چون بنا به نظر بعضی دوستان در شورای صنفی در هیچ گروه سینمایی قرار نگرفت عملا سه سالن سینما بیشتر به آن تعلق دارد و بقیه سالن‌ها در فرهنگسراها است، در حال حاضر با شرایط موجود احساس می‌کنم این فیلم چیزی در حدود ۲۰۰میلیون فروش کند.این تهیه‌کننده در ارتباط با نحوه تبلیغات کار توضیح داد، فقط در تلویزیون و بیلبوردهای شهری توانستیم تبلیغات انجام دهیم.

اکبری درباره انتخاب یک فیلم از ژانر جنگ برای سرمایه‌گذاری گفت: به نظر من این ژانر مخاطب خاص خود را دارد و البته من در سال گذشته سه فیلم در ژانرهای مختلف کار کردم که کودک و طنز اجتماعی را شامل می‌شود.

وی همچنین در ارتباط با حضورش در جشن خانه سینما و فدراسیون تهیه کنندگان توضیح داد: من فیلم خود را صد در صد در این بخش شرکت می‌دهم و به نظر من ایجاد این فدراسیون کار فوق‌العاده درستی است زیرا با این کار اتحادیه صنفی تهیه‌کنندگان از انحصار یکسری از دوستان خارج می‌شود و در‌حال‌حاضر این اتحادیه کاملا به صورت خانوادگی و انحصاری اداره می‌گردد.

همکاری ششم قادری و شایسته

فیلم محاکمه به کارگردانی ایرج قادری و با بازی بازیگرانی چون ایرج قادری، افسانه بایگان، افسانه پاکرو، گوهرخیراندیش، مهناز افشار، محمدرضا شریفی‌نیا، پوراندخت مهیمن، مهدی میامی، ثریا قاسمی، امیرعلی رنجبر و... و به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته در‌حال‌حاضر در سینماهای کشور در حال اکران است.

به گفته تهیه‌کننده این فیلم، ۱۳۰میلیون در عرض دو هفته فروش داشته است و برای تبلیغات کارشان از بیلبورد، روزنامه و تلویزیون استفاده شده است. وی همچنین در ارتباط با شرکت ندادن فیلم خود در جشن خانه سینما گفت:‌ من به عنوان رییس اتحادیه شورای مرکزی تهیه‌کنندگان اصلا موافق پیدایش پدیده جدیدی با عنوان فدراسیون تهیه‌کنندگان که وزارت فرهنگ و ارشاد بنیانگذار آن است، نیستم و فقط بر این عقیده هستم که تمام مشکلات باید توسط خود اتحادیه تهیه‌‌کنندگان از میان برود.مرتضی شایسته این فیلم را ششمین‌ همکاری‌اش با قادری خواند و گفت:‌ در سینمای ایران معمولا روابط خیلی زود به جدایی می‌انجامد که امیدوارم این ارتباط ما همچنان مستحکم بماند. وی با اشاره به روند اکران «محاکمه» اظهار داشت:‌ متاسفانه بعد از اکران نشدن «سنتوری» فرصت اکران این فیلم به ما داده شد و بعد از مشورتی که با دوستان داشتیم تصمیم به اکران گرفتیم، ادامه وضعیت اکران به گونه‌ای نیست که به انتظار فرصت بهتر بنشینیم.

«کلاهی برای باران» تازه وارد

از روز گذشته «کلاهی برای باران» به کارگردانی مسعود نوابی جایگزین فیلم «رییس» مسعود کیمیایی شد. در این فیلم رضا عطاران، جواد رضویان، حدیث فولادوند، مهران غفوریان، فتحعلی اویسی و فلور نظری بازی می‌کنند و تهیه کننده آن امید بسیاری به موفقیت در گیشه دارد. سیدمحسن وزیری اظهار داشت: به موفقیت این فیلم در نمایش عمومی امیدوارم. اکران همزمان سه فیلم کمدی نه تنها به فروش فیلم‌ها لطمه نمی‌زند بلکه به رونق سینما کمک می‌کند.وی در مورد نمایش همزمان این فیلم با فیلم‌هایی چون «قاعده بازی» و «نصف‌مال من نصف‌مال تو» که هر سه از درونمایه مفرحی برخوردار هستند، گفت: هر فیلمی جایگاه خود را دارد و من فکر نمی‌کنم هیچکدام از این فیلم‌ها در اکران خود لطمه‌ای بخورند. وی افزود: تماشاگران می‌توانند از بین این سه فیلم، فیلمی را که به سلیقه خود نزدیک است انتخاب کنند چون به‌‌رغم دارابودن مضامین طنز در این سه فیلم، نوع و سبک فیلم‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و من معتقدم هرکدام از این فیلم‌ها مخاطب خاص خود را دارد و البته بازیگران این فیلم‌ها هم طرفدارهای خود را دارند.

وزیری افزود: من معتقدم اکران شدن همزمان این فیلم‌ها کار درستی بوده چرا که این همزمانی، به رونق سالن‌های سینما کمک می‌کند. وزیری در مورد استفاده از چهره های موفق تلویزیونی در این فیلم گفت: با توجه به تجربه‌ای که در فیلم قبلی‌ام «شاخه گلی برای عروس» دارم، مطمئن هستم که این فیلم هم با موفقیت روبرو خواهد شد.