خبرگزاری فارس - یک روزنامه آمریکایی با مقایسه تقابل کنونی ایران و آمریکا با مناقشه میان واشنگتن و مسکو در زمان جنگ‌سرد ارزیابی کرد که این دو وضعیت مشابه یکدیگر نیستند.

در مقاله روزنامه بوستون گلوب آمده است: درباره این که تقابل کنونی ایران و آمریکا جنگ سرد است، زیاد شنید‌ه‌ایم. جنگ سرد شامل رقابت شدید ایدئولوژیکی میان دو طرف و رقابت عوامل آنها برای دستیابی به مزیت‌های راهبردی بود. در حالی که تقابل ایران و واشنگتن مشابه مناقشه واشنگتن و مسکو در زمان اتحاد جماهیر شوروی نیست. در حقیقت چنین تصوری خطرناک است.

بنا بر این گزارش، اختلافاتی دو رقیب، اختلافات مهم است. ایران برخلاف اتحاد جماهیر شوروی توانایی نظامی عظیمی ندارد. ایران در زمینه تسلیحات متعارف نیز از نیروی انسانی فراوان ولی فناوری پایین برخوردار است. در این گزارش اعتراف شده است: ابزار جمهوری اسلامی ایران، پرسنل فداکار و ۷۰میلیون نفر مردمی هستند که تمایل دارند از کشورشان دفاع کنند در کنار حامیانی در منطقه به خصوص در عراق، اما حدود و وسعت آنها به گستردگی و مجهز بودن ارتش و زرادخانه‌های اتحاد جماهیر شوروی نمی‌رسد.

گذشته از این که رقابت میان آمریکا و شوروی بسیار نهادینه و رسمی بود و شمار زیادی از نهادها، معاهده‌ها، سازمان‌های دو جانبه، تجارتخانه‌ها و مبادلات فرهنگی برای کنترل آن نقش داشتند. زمانی که عمر اتحاد جماهیر شوروی با آرامش به سر آمده، این سرنگونی سریع و بی‌سر و صدا تا حدود زیادی مرهون این نهادها است.