شش خبر خوش برای صنعتگران

دنیای اقتصاد - مقامات عالیرتبه دولت دیروز در مراسم معارفه سکاندار جدید صنعت که در غیاب وزیر سابق برگزار شد، کلید صنعت کشور را به علی‌اکبر محرابیان دادند.

علی‌اکبر محرابیان طی سخنانی در این مراسم، برنامه‌های خود را برای بخش صنعت و معدن در شش محور کاری در چارچوب یک استراتژی ۲۰ساله برای صنعت اعلام کرد.

وی دو محور اصلی از برنامه‌های خود را ممانعت از رقابت ناسالم دولت با بخش‌خصوصی و نیز نگاه بدون تبعیض به بخش‌های مختلف صنعت اعلام کرد که با توجه به آسیب‌های فراوانی که بخش‌خصوصی کشورمان از نبود این دو استراتژی در گذشته متحمل شده‌است، می‌توان آنها را دو خبر خوش برای صنعتگران بخش‌خصوصی دانست. پرویز داوودی و غلامحسین الهام در مراسم معارفه علی ‌اکبر محرابیان

محرابیان با اعلام اینکه رانت اطلاعاتی بخش دولتی باعث شده است که بیشتر منابع به‌سمت این بخش هدایت شود، عزم خود را در برچیدن این مناسبات که باعث بازنده شدن بخش‌خصوصی در بهره‌برداری از فرصت‌های اقتصادی کشور شده است، اعلام کرد. به‌گفته برخی از حاضران در مراسم معارفه، برخی از اشارات محرابیان به مشکلات صنعتگران نشان از آن داشت که وی به تنگناها و گرفتاری‌های صنعت کشور از بعد کلان مسلط است و از مطالعات و تجربیات کافی در این زمینه به‌رغم سن پایین بهره می‌برد.

یکی از مقامات و صاحبنظران قدیمی صنعت که در مراسم حضور داشت، تاکیدات محرابیان روی مسائل مبتلا به صنعت منجمله خصوصی‌سازی،‌ اجرای اصل ۴۴، جذب سرمایه‌گذاری، تحقیق و توسعه و حضور بین‌المللی صنعت را نشانه اشراف کافی وی به این حوزه دانست.

سرپرست جدید وزارت صنایع و معادن خصوصی‌سازی را از جمله محورهای اصلی برنامه خود برای صنعت برشمرد و اعلام کرد که اجرای دقیق اصل ۴۴ که مورد تاکید و تایید مقام معظم رهبری و رییس جمهوری است، سرلوحه کار وی در وزارت صنایع خواهد بود.

محرابیان جذب سرمایه به صنعت را محور دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت که تلاش خواهد کرد بخش صنعت را به مرکز سرمایه‌گذاری کشور تبدیل کند.

وی در عین حال به نکته دیگری در خصوص سرمایه‌گذاری اشاره و اعلام کرد که وزارت صنایع و معادن راهبرد مناسبی را برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی تدوین خواهد کرد و خود را از رقابت با بخش‌خصوصی کنار خواهد کشید.

کلیددار جدید صنعت، توجه ویژه به امر تحقیق و توسعه برای نوسازی صنایع فرسوده را در کنار زمینه‌سازی برای رشد صنایع «های‌تک» و پیشرفته محور دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد.

نکته مهم دیگری که محرابیان آن را در قالب آخرین محور برنامه صنعتی خود اعلام کرد، توجه به حضور بین‌المللی صنعت ایران و تقویت پتانسیل‌های موجود برای این حضور است که نشانگر شناخت وی از معادلات جدید بین‌المللی برای بقا در عرصه رقابت‌پذیری صنعتی است.

محرابیان در پایان صحبت‌های خود، یکی از نیازهای اصلی توسعه صنعتی را انقلاب رسانه‌ای دانست و نقش رسانه‌های کشور برای اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران خصوصی را بسیار حایز اهمیت توصیف کرد. اشاره وی به این نکته حکایت از آن داشت که از آسیب‌های وارده به صنعت از این ناحیه شناخت لازم را دارد.

در مراسم معارفه محرابیان، پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرد که با اصلاحاتی که در محاسبه نرخ رشد صنعت انجام شد، این نرخ رشد برای سال ۸۵ به هشت درصد رسید، در حالی‌که پیش از اصلاح چهار درصد بود. پرویز داوودی در عین‌حال اعلام کرد که حتی نرخ رشد هشت درصدی هم نرخی نیست که ما را به اهداف چشم‌انداز برساند و برای رسیدن به این اهداف، رشد صنعت باید دورقمی شود.

در این مراسم علاوه بر داوودی و غلامحسین الهام، مسعود زریبافان نیز حضور داشت. همچنین حضور واعظی آشتیانی در صدر مجلس نیز این گمانه‌زنی را تقویت کرد که وی به‌زودی پست مهمی در وزارت صنایع به عهده خواهد گرفت.