رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تشکیل کمیته ویژه بررسی چگونگی نظارت بر اصل ۴۴ قانون‌اساسی در این سازمان گفت: تدوین راهبرد، استراتژی و برنامه نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر آن قسمت از سیاست‌های اصل ۴۴ که قانون دارد و مربوط به سازمان بازرسی کل کشور است، در مرحله پایانی است و از ابتدای شهریور ابلاغ می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، محمد نیازی با اشاره به اصول ۱۵۶ و ۱۷۴ قانون اساسی گفت: فصل خصومت، تعقیب و مجازات مجرم و نظارت بر حسن اجرای قوانین دو وظیفه اساسی است که بر عهده قوه قضائیه است. رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: وظیفه نظارت قوه قضاییه در اصل ۱۵۶ که مربوط به نظارت بر دستگاه‌های اداری است بر عهده سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شده است.

نیازی، کنترل و نظارت را به منظور تضمین سلامت اداری کشور فلسفه وجودی سازمان بازرسی کل کشور برشمرد و گفت: دستگاه‌های اداری کشور برای ارائه خدمت به مردم و حل مشکلات آنها به وجود آمده‌اند. آنها در صورتی می‌توانند وظیفه‌شان را به خوبی انجام دهند که بر کارشان نظارتی باشد تا سلامت آنان تضمین شود. وی با تاکید بر اینکه فرآیند نظارت و کنترل شرط موفقیت مدیریت است گفت: مهمترین وظیفه سازمان بازرسی کل کشور نظارت و دیده‌بانی دستگاه‌های اداری کشور است. نیازی با اعلام اینکه در سازمان بازرسی کل کشور به گزارش‌های مردمی که در مورد دستگاه‌های اداری کشور داده می‌شود رسیدگی می‌شود گفت: سازمان بازرسی در شکایت مردم از عملکرد دستگاه‌ها، فصل خصومت و یا احقاق حق نمی‌کند. مرجع رسیدگی به این امور دادگستری‌ها و دیوان عدالت اداری است. وی افزود: در سازمان بازرسی کل کشور در حال جمع‌بندی و دستیابی به اتفاق نظر در مورد چگونگی رسیدگی به شکایاتی که این سازمان ارائه می‌شود هستیم.