دنیای‌اقتصاد- عبدا... گل از اعضای حزب «عدالت و توسعه» و وزیر خارجه کنونی ترکیه امروز رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خواهد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی حزب عدالت و توسعه که توانست در انتخابات پارلمانی اکثریت آرا را به دست آورد، دیروز اعلام کرد که بار دیگر عبدا... گل را نامزد احراز پست ریاست جمهوری خواهد کرد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه عبدا... گل از جانب حزب عدالت و توسعه نامزد شد که نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد. ارتش ترکیه و سیاستمداران سکولاریست ترکیه اصلی‌ترین مخالفان عبدا... گل در راه رسیدن به کرسی ریاست جمهوری هستند. مخالفت همین گروه‌ها در دور قبلی انتخابات باعث شد گل نتواند دوسوم آرای موردنیاز را کسب کند و سرانجام کار به انتخابات زودهنگام پارلمانی به منظور تغییر در ترکیب کابینه کشیده شد.پارلمان ترکیه ۵۵۰ کرسی دارد و عبدا... گل باید برای کسب سمت ریاست جمهوری ۳۶۷ رای را از نمایندگان پارلمان کسب کند. این در حالی است که حزب عدالت و توسعه و تنها ۳۴۱ کرسی پارلمانی را در اختیار دارد. به همین دلیل حزب عدالت و توسعه ناگزیر از ائتلاف با دیگر احزاب است. نمایندگان متعلق به بخش‌های کردنشین و نمایندگان مستقل که مجموعا ۲۶ کرسی در پارلمان را در اختیار دارند، اصلی‌ترین گزینه‌ها برای ائتلاف با حزب عدالت و توسعه به شمار می‌آیند. به گزارش بی‌بی‌سی، عبدا... گل قرار است طی روزهای آینده دیدارهایی با رهبران احزاب دیگر حاضر در پارلمان به منظور جلب آرا آنها داشته باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز ۲۰ اوت برگزار می‌شود. ریاست جمهوری در نظام پارلمانی ترکیه بیشتر یک مقام تشریفاتی است و اداره امور کشور برعهده نخست‌وزیر است. با این وجود رییس‌جمهوری می‌تواند مصوبات پارلمان و عزل و نصب‌های دولتی را وتو کند.

تحلیلگران عقیده دارند که عبدا... گل در این دوره از انتخابات امید زیادی به کسب کرسی ریاست‌جمهوری دارد؛ چرا که از یکسو مردم با رای بالای خود عملکرد حزب عدالت و توسعه را تایید کرده‌اند و از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز از کاندیداتوری عبدا... گل استقبال کرده است. ترکیه مذاکرات فشرده و سختی را برای پیوستن به اتحادیه اروپا در پیش دارد و عبدا... گل در مقام رییس‌جمهور می‌تواند به پیشرفت این مذاکرات کمک کند.