فرار از تهران به روایت کلونی

نگاه سوم - شرکت فیلمسازی جورج کلونی در حال نوشتن فیلمنامه‌ای براساس یک داستان واقعی است که در آن مامور سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) با هویت جعلی شش آمریکایی را از ایران فرار می‌دهد و گروگان‌های دیگر در ایران باقی می‌مانند.

ورایتی اعلام کرد فیلمنامه تلفیقی از درام و کمدی است و شاید کلونی خودش فیلم را کارگردانی و در آن بازی کند.

فیلمنامه بر مبنای گزارشی که آوریل گذشته در مجله وایرد منتشر شد نوشته می‌شود و همان زمان ورایتی خبر احتمال ساخت این فیلم را منتشر کرد که در دیگر نشریات و خبرگزاری‌ها بازتاب چندانی نداشت. شخصیت اصلی داستان یک مامور بازنشسته سیا به نام آنتونیو مندز ساکن ناکسوی است که با هویت جعلی خود را یک فیلمساز جا می‌زند و عملیات نجات گروگان‌های آمریکایی اسیر در ایران را به عهده می‌گیرد. مندز در سال ۱۹۹۷ به عنوان یکی از ۵۰ جاسوس برتر آمریکا شناخته شد و در مراسمی از وی تقدیر شد و پس از تسخیر لانه جاسوسی این کشور در ایران رهبری عملیات نجات گروگان‌های آمریکایی را به عهده گرفت.مندز در گفت‌وگو با مجله هرالد عنوان کرد که قصد دارد خاطراتش را برای ساخت یک فیلم در اختیار نویسندگان وایرد بگذارد.۵۲ نفر از ۵۰ آمریکایی که در لانه جاسوسی فعالیت می‌کردند پس از تسخیر آن دستگیر شدند و ۴۴۴ روز در آنجا به سر بردند که شش نفر از آمریکایی‌های فراری در خانه مقامات سفارت کانادا مخفی شده بودند. دولت آمریکا برای فراری دادن آنها از ایران طرح‌های گوناگونی را طراحی کرد تا این که مندز پیشنهاد داد آنها نقش کارمندان استودیوی فیلمسازی را بازی کنند و وانمود کنند که در حال تولید فیلمی تخیلی به نام «آرگو» هستند.مندز با کمک دوستان گریمور خود در هالیوود و مجله‌های گوناگون توانست مقالات و عکس‌های گوناگونی از این شش نفر و فیلم ساختگی آرگو به چاپ برساند تا همه چیز واقعی به نظر برسد.مندز خود را به عنوان کوین کاستا هارکینز فیلمساز ایرلندی جا می‌زند و به تهران سفر می‌کند و سپس آن شش آمریکایی را پیدا و آنها را در مورد هویت جدیدشان و چگونگی ایفای نقش خود راهنمایی می‌کند و در نهایت در زمستان ۱۳۵۹ از فرودگاه مهرآباد ایران فرار می‌کنند.

افکار عمومی تا سال ۱۹۹۹۷ از این عملیات آگاه نبودند که در آن سیا از مندز ‌خواست به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این سازمان درباره نقش خود در آن عملیات آشکارا صحبت کند و از آن پس او و همسرش که از سران سازمان سیا بوده است، مطالب فراوانی در این مورد نوشته‌اند. استفن رزنفیلد، سخنگوی کمپانی اسموک هاوس پرو داکشنز با مدیریت جورج کلونی در این باره می‌گوید: «هر چند گروهی روی این پروژه کار می‌کنند، اما هنوز با تولید آن موافقت نشده است».جورج کلونی در عرصه سیاست فعال است و ماه‌های اخیر نیز درگیر فاجعه قتل‌عام و نژادکشی در آفریقا شده است. او در نقش کارگردان در ابتدای فیلم «سریانا» تصویری از تهران به تماشاگرش نشان می‌دهد که با واقعیت فاصله زیادی دارد. او عقایدش را به صراحت در فیلم‌هایش نشان می‌دهد که این بعد شخصیتی کلونی در دو فیلم «سیریانا» و «شب‌بخیر و موفق‌باشی» به خوبی نشان داده شد. کلونی در مورد فعالیت‌های خود در زمینه سیاست می‌گوید: «من یک سیاستمدار یا قانون‌گذار نیستم و تنها تلاش می‌کنم آنچه را که از دستم برمی‌آید انجام دهم. درحقیقت مشهور بودن نوعی اعتبار است که به انسان داده می‌شود و باید ازاین اعتبار برای آنچه که فکر می‌کنیم درست است، استفاده کنیم».اگر چه ساخت فیلم «فرار از تهران» قطعی نشده است ولی با فعالیت‌هایی که در زمینه ساخت این فیلم آغاز شده است و با توجه به علاقه بسیار کلونی به چنین فیلمنامه‌هایی به احتمال بسیار شاهد ساخت این فیلم به کارگردانی او خواهیم بود.