جان یک انسان باارزش‌تر از سینما

غزال صادقی - منیژه حکمت کارگردان فیلم «سه زن» که پیش از این نیز خبر انصراف حضور این فیلم را در جشن خانه سینما اعلام کرده بود در اعتراض به حذف ۵ داوری که از لیست ۱۰نفره حذف شدند، گفت: نام خود من نیز جز این داوران است، باید بدانیم اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان به صورت مستقل کار می‌کند و خیلی مهم است که چرا نام ما پنج نفر از این لیست خط خورده‌ است و دلیل این کار چه بود و چه کسی این اسامی را و بر چه اساسی خط زد؟ این تفکر خط زدگی اجازه ندارد وارد بدنه سینما بشود و به عنوان انسان‌های متعهد و با تفکر حذف و خط‌خوردگی در سینما جایی ندارد و ما برای جلوگیری از روند این تفکر فیلم‌های خود را از این جشن خارج کردیم.

حکمت در رابطه با تشکیل فدراسیون تهیه‌کنندگان و بیشتر شدن اختلافات تهیه‌کنندگان توضیح داد: اتحادیه تهیه‌کنندگان خودش یک پایه و رکن اصلی و مهم است و در هنگام بروز مشکلات نیز اعضای صنف باید خودشان راه‌حل مناسب را پیدا می‌کردند و اختلافات موجود را از میان می‌بردند. دوستان نیز در وزارت ارشاد باید کاملا بی‌طرفانه و بدون هیچ گونه موضع‌گیری خاص وارد صحنه می‌شدند. آنها با اینکه از نظر قانونی اجازه چنین کاری را نداشتند به عنوان یک رکن اصلی وارد شدند و با ایجاد فدراسیون تهیه‌کنندگان مشکلات را زیادتر کردند و به اختلافات دامن زدند.البته در طی این سال‌ها اتحادیه از این مشکلات زیاد داشته است و همچنان پابرجا مانده و مقاومت کرده است.

کارگردان زندان زنان در مورد راهکار مناسب برای حل این مشکل گفت: تنها راه مناسب تشکیل مجمع عمومی، انتخابات و یک شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع فیلم ایران است. این کارگردان و تهیه‌کننده همچنین در ارتباط با نحوه تشکیل جشن خانه سینما بیان کرد: من مخالف جشن خانه سینما نیستم، جشن خوب است اما جان یک انسان و مشکلات وی بالاتر و والاتر از هر جشنی است حتی با ارزش‌تر از سینمای ایران و جهان. قرار نیست که یک شماره حساب اعلام کنیم و برای مصطفی کرمی صدقه جمع کنیم بلکه بیاییم و بخشی از هزینه‌های جشن خانه سینما را به وی اختصاص دهیم. ما اگر نگاه انسانی و نوع دوستانه به سینمای ایران نداشته باشیم باعث سرفرازی و سربلندی ما نیست بلکه بیشتر باعث سرافکندگی و شرمساری ما است.مادر پگاه آهنگرانی همچنین در ارتباط با وضعیت دخترش گفت: پگاه به تجویز پزشک معالج مدت شش ماه در استراحت مطلق خواهد بود و تازه بعد از آن نیز باید عکس و MRI از او گرفته شود تا دکتر نظر نهایی خود را اعلام کند و این در حالی است گروه آتش سبز به بیرجند رفته و کار خود را انجام داده‌اند.

وی در مورد هزینه‌های بیمارستان عنوان کرد: هزینه‌های بیمارستان توسط تهیه کننده پرداخت شد اما در‌حال‌حاضر پگاه در خانه پرستار دارد که تمام این هزینه‌ها را شخصا پرداخت کرده‌ام و هیچ احتیاجی هم به کمک آنها نداریم. شورای صیانت خانه سینما قرار است رای خود را به زودی اعلام کند و به همین دلیل از من خواسته شده تا آن زمان سکوت کنم.

حکمت در پایان در مورد وضعیت سه زن و کار جدید خود گفت: سه زن را آماده اکران خواهیم کرد و به احتمال زیاد مهر ماه به روی پرده می‌رود هم اکنون کار لالایی‌ها را در دست دارم که البته به خاطر مشکل پگاه برنامه سفرهای ما به نقاط مختلف به تعویق افتاد که به محض برطرف شدن این مشکلات، کار لالایی‌ها نیز ادامه خواهد یافت.