ارتقای سطح گفتگو با آمریکا ضرورتی ندارد

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران ضرورتی برای ارتقای سطح گفت‌وگوها با آمریکا نمی‌بیند.

سید‌محمد علی‌ حسینی که یکشنبه شب دربرنامه زنده «نگاه یک» صدا و سیما حضور یافته بود، در باره زمان برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا اظهار کرد: قرار است تیم‌های مذاکره‌کننده درباره گفت‌وگوهای امنیتی دور سوم با پایتخت‌های خود و طرف عراقی رایزنی کنند و بعد از آن در این مورد تصمیم گرفته می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که ایران در ازای کمکی که به‌ آمریکا می‌کند، چه امتیازی از این کشور می‌گیرد، با اشاره به شرایط ویژه عراق تصریح کرد: ما معتقدیم که هر کمکی انجام دهیم تا ثبات و امنیت به عراق برگردد، اولین نفع آن را دولت و ملت عراق و همسایگان این کشور و مجموعه منطقه خواهند برد. حسینی در پاسخ به اینکه «پس قرار نیست بده و بستانی با آمریکا داشته باشیم؟» به صراحت جواب منفی داد و افزود: اساس اینکه پذیرفتیم در این گفت‌وگو‌ها شرکت کنیم، یکی دعوت مسوولان عراقی و دیگری درخواست رسمی آمریکا بود و براین‌ اساس، جمع‌بندی و تصمیم کلان نظام این بود که دراین گفت‌وگوها شرکت کنیم. حسینی تاکید کرد که ایران امنیت و ثبات عراق را امنیت خود می‌داند. حسینی درپاسخ به سوال دیگری درمورد گفت‌وگوهای ایران و آمریکا تاکید کرد که هدف ایران از حضور دراین گفت‌وگوها، گوشزد کردن وظایف آمریکا به عنوان اشغالگر عراق است. وی ریشه‌یابی مشکلات و بررسی راه‌های خروج از بحران عراق را از دیگر هدف‌های ایران برای حضور دراین گفت‌وگوها اعلام کرد.

حسینی تقویت دولت نوری المالکی، تقویت فرایند سیاسی عراق، احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق و آنچه را که موجب کاهش رنج‌های ملت و دولت عراق می‌شود، از دیگر اهداف ایران برای حضور در این گفت‌وگوها عنوان کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص موضع جرج بوش درقبال سفر نوری المالکی به تهران نیز گفت: روابط ایران و عراق دوستانه است و دو کشور دارای پیوندهای مشترک و عمیقی هستند و کشورهای «ثالث» حق دخالت در تنظیم روابط سایر کشورها را ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به این که آیا دراین گفت‌وگوها پیش‌شرط آزادی ۵ دیپلمات ایرانی را مطرح نمی‌کنیم، گفت: وقتی که موضوع اصلی گفت‌وگوها، عراق و امنیت این کشور است، نمی‌توانید پیش‌شرطی تعیین کنید که حلقه‌ای دیگر به حلقه اصلی، متصل می‌کند.

حسینی درعین‌حال با اشاره به پیگیری‌هایی که در زمینه آزادی ۵دیپلمات ایرانی صورت گرفته است، خبر از آن داد که در دور سوم گفت‌وگوها، «هوشیار زیباری» وزیر خارجه عراق به طور رسمی در حضور طرف آمریکایی اعلام کرده است که این دیپلمات‌ها به شکل کاملا رسمی و قانونی در اربیل عراق حضور داشته‌اند و مشغول وظایف قانونی خود بوده‌اند. به گفته حسینی، هوشیار زیباری دراین دور از گفت‌وگوها به صراحت خواستار آزادی دیپلمات‌های ایرانی شده است. سخنگوی وزارت امورخارجه درپاسخ به سوالی درباره تخفیف ۳۲درصدی قیمت فروش گاز ایران به هند و پاکستان درچارچوب خط لوله صلح گفت: هنوز بحث‌ها نهایی نشده و مذاکرات ادامه دارد. وی یادآورشد: توافقاتی که صورت می‌گیرد در نهایت باید به تصویب مقام‌های مسوول و مجلس شورای اسلامی برسد.

حسینی با اشاره به اینکه بحث‌های مختلفی در مورد قیمت گاز مطرح شده است، خاطرنشان کرد که طرف‌ها به قیمت نهایی نرسیده‌اند.